نفتا هنوز هم پابرجاست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، احتمالا ترامپ خیلی دوست دارد، هرچیزی که به قبل از اون مربوط می شود را نابود و یا حداقل تغییری در آن ایجاد کند. یکی از این چیزها، قرارداد نفتا است. قراردادی که از همان ابتدای کار و رفتن به دفتر کاخ سفید آن را بدترین معامله تجاری تاریخ امریکا خوانده و بارها تهدید کرده آنها را فسخ خواهد کرد، اما فعلا که بعد از یک سال از روی کار آمدن ترامپ، نفتا همچنان پابرجاست.
 
قرارداد نفتا، بین سه کشور، امریکا، مکزیک و کانادا حاکم است و کسب و کار مردم زیادی در این سه کشور به این قرارداد وابسته است. هفته آینده نمایندگان این سه کشور دور سوم مذاکرات را در مکزیکو سیتی ادامه خواهند تا نفتا را بازنویسی کنند. مذاکرات که از ماه آگوست آغاز شده بود، خوب پیش نرفته است. ماجراهای قرارداد نفتا آنقدر برای قاره امریکا مهم است که سایت های بین المللی هرروز چند خبر درباره آن منتشر می کنند و همه منتظر نتیجه دور سوم مذاکرات هستند. سی ان ان مانی هم گزارشی دراین باره منتشر کرده است. براساس این گزارش، شانس خروج یکجا و کامل به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. حتی برخی از کارشناسان معتقدند احتمالا این سناریو تا سال 2019 ادامه پیدا خواهد کرد.
 
البته این خوش بینی یک سال پیش و جود نداشت. در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا، ترامپ اعلام کرده بود قصد دارد از قرارداد نفتا خارج شود چرا که این قرارداد کارگران امریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.
 
آن زمان مذاکره کنندگان امیدوار بودند مذاکرات تا پایان سال گذشته به پایان برسد، اما این طور نشد. حالا هم این مذاکره طولانی تر از حد انتظار شده است. شاید در این بازی، گروه های خودرویی بیشتر مشتاق به پایان رسیدن این قرارداد باشند. چرا که تیم ترامپ می خواهد شرکت های خودرویی را مجبور کند تا محصولاتشان را به جای مکزیک و کانادا، بیشتر در امریکا تولید کنند.
 
اما چرا ترامپ هنوز از نفتا خارج نشده است؟ این در حالی است که او طی این یک سال از  Trans-Pacific Partnership خارج شد و از پیمان پاریس هم کنار کشید.
 
کارشناسان تجاری چند ایده دارند که چرا ترامپ هنوز دکمه قرمز را برای قرارداد نفتا فشار نداده است.
 
اول این که نفتا هیچ ضرب الاجلی ندارد. به طور نظری، مذاکرات می تواند تا همیشه ادامه داشته باشد و در عین حال نفتا هم باقی بماند. کسری تجاری ایالات متحده با مکزیک سال گذشته بیشتر شده است (ترامپ در اصل می خواهد آن را کاهش دهد.)
 
به گفته اتاق بازرگانی ایالات متحده، تقریبا 14 میلیون شغل امریکایی هنوز به تجارت با کانادا و مکزیک وابسته است. تنها چند شرکت خودرویی تولیدات خود را از مکزیک به ایالات متحده منتقل کرده اند. به غیر از این موارد، در صحنه تجارت تغییرات خاصی رخ نداده است.
 
با این حال به گفته عده ای، شاید عدم اطمینان بهترین دلیل ترامپ در حال حاضر باشد. اگر ترامپ از نفتا خارج شود، باعث عصبانیت حزب جمهوری خواه کنگره و شرکت های امریکایی می شود. چرا که هر دوی آنها به ترامپ فشار می آورند که در این توافق باقی بماند. میلیون ها شغل در ایالات تگزاس و آریزونا به شدت به تجارت آزاد وابسته است. ترامپ همچنین می تواند باعث وحشت در بازارهای مالی شود، چرا که سرمایه گذاران عدم اطمینان و جنگ های تجاری را دوست ندارند.