اهمیت سفر سه روزه روحانی به هند چه بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به هند که امروز با بازگذشت حسن روحانی به پایان رسید، سفری است که علاوه بر جنبه های سیاسی منطقه ای و جهانی از اهمیت بسیار ویژه اقتصادی برخوردار است. هند کشوری است که با جمعیت حدود یک میلیارد نفری خود یکی از قطب های مهم اقتصادی جهان محسوب می شود. کشوری که چندی پیش مجله اکونومیست رشد اقتصادی آن را با نشان دادن تصویری از یک فیل که در حال پرواز است و پشت آن موشکی بسته شده به نمایش گذاشت طبق آخرین آمارهای بانک جهانی این کشور هم اکنون شاهد رشد بیش از 7 درصد است و از این نظر جزو کشورهای پیش رو در آسیا و حتی سطح جهان محسوب می شودو از این نظر جزو کشورهای پیش رو در آسیا و حتی سطح جهان محسوب می شود، کشوری که پیش بینی می شود در آینده نزدیک بسیاری از اقتصادهای مهم جهان را بگیرد و در حال حاضر نیز باتوجه به جمعیت بالای آن یکی از بزرگترین بازارهای جهان را داراست و بسیاری از شرکت های مهم دنیا باتوجه به همین فرصت و همچنین هزینه پایین تولید ( به خصوص قیمت پایین دستمزد) به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند، تا جایی که در سال های گذشته بسیاری از شرکت های معتبر جهان در حوزه خودورسازی کارخانه هایی را در این کشور راه اندازی کرده اند.
 
اما در این بین سفر حسن روحانی به هند چه اهمیت اقتصادی برای ایران و هند خواهد داشت؟ سوالی که در پاسخ به آن را باید در چند کلمه خلاصه کرد و آن:«سرمایه گذاری مشترک» است. کشور هند و ایران در دو حوزه اقتصادی و سیاسی می‌توانند شرکای مناسبی با هم باشند و سفر روحانی در این مقطع تاریخی که ممکن است ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور خروج این کشور از برجام را بدهد، اهمیت ویژه ای برای ایران دارد و نشان دهنده علاقه کشورهای مهمی همچون هند به سرمایه گذاری در ایران است. مسئولان و مقامات سیاسی و اقتصادی هند در طول ماه های گذشته بارها به ایران سفر کرده اند و علاقه بسیاری در ارتباط با سرمایه گذاری در منطقه چابهار ایران و سواحلی بخش ایرانی دریای عمان نشان داده اند. سرمایه گذاری هایی در حوزهای بنادر، پتروشیمی و.. و همچنین دسترسی به بازارهای آسیای میانه و کشورهایی همچون افغانستان از مهم ترین اهداف هندی ها برای حضور و سرمایه گذاری در بندر چابهار است.
 
سفر خرداد ماه سال گذشته نخست وزیر هند به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مقام های عالیرتبه و امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان هم همه در همین راستا اجرایی شد. سفری که نخستین دیدار یک نخست وزیر هند در 15 سال گذشته از ایران بود و در آن 12 توافقنامه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری امضا شد. در واقع سفر رسمی روحانی به هند به نوعی دیدار پس دادن و پایدار کردن روابطی است که شکل گرفته است؛ تاجایی که روز گذشته 15 سند همکاری مشنترک دیگر هم بین ایران و هند به امضا رسید. روزنامه "فایننشال اکسپرس" چند روز پیش در گزارش نوشت:« انتظار می رود سفر روحانی فرصتی به دو کشور بدهد تا جدید ترین تحولات منطقه را بررسی کرده و روابط اقتصادی خود از جمله پروژه بندر چابهار را گسترش دهند.» همچنین شبکه خبری "ان دی تی وی" اعلام کرد: «مسأله واردات نفت هند از ایران در طول دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران با مودی مطرح خواهد شد.» هندی ها یکی از مشتریان مهم نفت ایران هستند و در چند سال گذشته تلاش کرده اند که در برخی از میادین نفتی و گازی کشورمان مانند فرزاد ب حضور یابند و سرمایه گذاری کنند.
 
اقتصاد کشور هند متنوع است، به طوریکه بخش های مختلف کشاورزی، صنایع دستی، نساجی، صنعت و خدمات را در بر می‌گیرد. اگرچه بخش اعظمی از نیروی کار این کشور درآمد خود را از بخش کشاورزی بدست می‌آورند، اما خدمات در اقتصاد هند اهمیت روزافزونی پیدا کرده است و با آغاز عصر دیجیتال و جمعیت فراوان تحصیلکرده و مسلط به زبان انگلیسی؛ به تدریج اقتصاد این کشور به سمت فناروی های برتر حرکت داده است. اتفاق و تجربه ای که شاید در این شرایط که دولت ایران به دنبال توسعه استارت آپ ها و اشتغال جوانان در این حوزه است، بتواند راهگشای ایران هم باشد. هند یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نیروی کار متخصص در زمینه‌های خدمات مالی و نرم‌افزاری ومهندسی نرم افزار است؛ در همین راستا و برای گسترش صنعت فناوری و نوآوری «نارندا مودی» نخست وزیر کنونی این کشور پروژه ای به نام «هند دیجیتال» را آغاز کرده تا موقعیت صنعت فناوری اطلاعات این کشور را در داخل و خارج تثبیت کند.
 
هند احتمالا طی ۱۰ سال آینده با رشد قوی اقتصادی روبرو خواهد شد و گوی سبقت را در تولید ناخالص داخلی از ژاپن خواهد ربود؛ این کشور در حال حاضر در مسیر رسیدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۱۹ میلادی حرکت می کند.پیش از این، هند در میان کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) موفق به پشت سر گذاشتن برزیل و روسیه شده و بعداز چین خود را به دومین اقتصاد بزرگ این گروه تبدیل کرده است؛ اکنون پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۹ میلادی هند کشورهای فرانسه و بریتانیا را پشت سر بگذارد و بعداز آلمان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شود.بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد.
 
به گزارش اتاق تهران ،ایران به هند به عنوان یکی از شرکای تجاری استراتژیک نگاه می کند. در حال حاضر حجم تجارت هند و ایران 13 میلیارد دلار است ولی به گفته سوراب کومار سفیر هند در تهران ظرفیت تجاری دو کشور تا 30 میلیارد دلار پیش بینی می شود. طبق آمارهای گمرک در هشت ماهه ابتدای امسال میزان صادرات هند به ایران 1.6 میلیارد دلار و میزان صادرات ایران به هند 1.8 میلیارد دلار بوده است.