تقویت ۲۴۴ واحدی شاخص کل بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهارشنبه 25 بهمن ماه 96 با افزایش 244 واحدی روی رقم 98 هزار و 347 واحد ایستاد.
 
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 38 واحدی عدد 17 هزار و 643 واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 301 واحدی به رقم  105 هزار و 638 واحد دست یافت.
 
شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 175 واحدی به رقم 69 هزار و 855 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 513 واحدی عدد  209 هزار و 451 واحد را به نمایش گذاشت.
 
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی روی رقم یک هزار و 108 واحد ایستاد.
 
بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با 75 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با 41 واحد و پتروشیمی جم با 34 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های گروه مپنا با 55 واحد، فولاد مبارکه با 11 و لیزینگ رایان سایپا با 7 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
 
 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 335 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 737 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 67 هزار و 596 نوبت داد و ستد بود.
 
ارزش معاملات بازار نقد بورس تهران اندکی بیش از 138 میلیارد تومان بود.
 
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارتن ایران، ایرکاپارت صنعت، بیمه دانا، لعاب ایران، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، سازه‌پویش، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، فولاد هرمزگان جنوب، قاسم ایران، حق‌تقدم استفاده‌نشده بانک حکمت ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بازگشایی شدند.
 
 امروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 90 میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش بیش از 21.5 میلیارد تومان کدبه‌کد شد. در پتروشیمی شاهزند نیز 29 میلیون سهم به ارزش بیش از 8.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبرو بود.
 
همچنین بیش از 21.5 میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش بیش از 12 میلیارد تومان از سوی بازارگردان این سهم کدبه‌کد شد.
 
در سیمان داراب اما 10 میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و 4 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده روبرو شد. همچنین 3 میلیون سهم گروه مپنا به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.
 
بر اساس این گزارش امروز بورس تهران با معاملاتی متعادل و به نسبت کم‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی روبرو بود که بورس‌بازها همچنان در گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازان و همچنین ساختمانی‌ها به دنبال ترسیم بازدهی هستند.
 
در این بین برخی تک‌سهم‌ها در حالی با صف خرید ناپایدار روبرو هستند که نه‌تنها از روند سودآوری مستمری برخوردار نیستند، بلکه به طور دقیق علت اقبال حقیقی‌ها به این سهم‌ها مشخص نیست، از جمله این تک‌سهم‌ها می‌توان به سایپا دیزل یا توکاریل اشاره کرد که معلوم نیست بر اساس چه تحلیلی این نمادهای معاملاتی با اقبال بورس‌بازها روبرو شده است.
 
 از دیگر اتفاق‌های قابل تأمل بازار سهام نمایش ارزش معاملات روزانه با اعداد و ارقامی است که با توجه به حجم واقعی معاملات سهام انگشت تعجب را به سمت تابلوی معاملات بازار سهام نشانه گرفته است.
 
بر اساس این گزارش نگاهی به بیشترین ارزش معاملات سهام و اوراق مالی موردمعامله در بورس تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون اوراق بدهی از جمله صکوک اجاره سایپا یدک، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان، اوراق مشارکت شهرداری مشهد معاملات کدبه‌کد پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی شازند و در نهایت فولاد مبارکه اصلی‌ترین معاملات امروز بورس تهران در نمایش ارزش معاملات این بازار را برعهده داشته‌اند.
 
 کوچ معامله‌گران از تالار شیشه‌ای به چهارراه استانبول هم‌زمان با رها شدن فنر قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که به نظر می‌رسد همچون چرخه‌های زمانی پیشین، دوباره موجی جدید از خریداران سهام به سمت تحصیل سهم‌های ارز محور و یا تحت تأثیر قیمت‌های جهانی گرایش یابد.
 
در این بین اقدام بانک مرکزی برای انتشار اوراق مشارکت ارزی در حالی می‌تواند مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد که راه‌اندازی بازار ثانویه این اوراق در بورس و فرابورس می‌تواند انگیزه‌ای جدید را برای باقی ماندن در بازار متشکل سرمایه برای معامله‌گران فراهم آورد.