انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شورای پول و اعتبار در حالی ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی را به تصویب رساند که با تصویب این ضوابط مجوز و دستورالعمل مربوط برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی از سوی بانک مسکن صادر و ابلاغ شد.
 
مدیران و مسئولان بانک مسکن در حالی سال گذشته و در فاز اول ۳۰۰ میلیارد تومان اوارق رهنی را منتشر و از طریق بازار سرمایه به متقاضیان و سرمایه گذاران واگذار کردند که در برنامه‌ریزی های انجام شده انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی در دستور کار بانک قرار داشت.
 
با صدور این مجوز مرحله دوم انتشار اوراق رهنی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی به زودی انجام خواهد گرفت و در گام های بعدی مطابق با برنامه ریزی های انجام شده و هدف گذاری های بانک مسکن انتشار این اوراق تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان ادامه خواهد یافت.
 
بنا بر اعلام مدیران بانک مسکن هم اکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک مسکن که در سال های گذشته در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است استعداد و قابلیت تبدیل به جریان نقدی برای پرداخت تسهیلات جدید به سایر متقاضیان را داراست؛از این رو می توان با تبدیل این مطالبات به اوراق رهنی و واگذاری ان در بازار سرمایه با نرخ سود مناسب هم منابع و نقدینگی جدید برای تامین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان مسکن را فراهم کرد و هم به رونق بازار مسکن و پویایی مجموعه اقتصاد کشور کمک رسانی کرد.
 
هم اکنون اگر چه بانک مسکن طی چهار سال گذشته با انجام اقداماتی موفق به افزایش سقف و تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید و ساخت مسکن و حتی تسهیلات دهی در سایر بخش ها شده است اما به طور کلی نظام بانکی کشور با مشکل کمبود منابع نقدی برای پرداخت حجم کافی تسهیلات به متقاضیان مسکن مواجه است.
 
کارشناسان معتقدند با صدور مجوز راه اندازی بازار رهن ثانویه از طریق تبدیل مطالبات شبکه بانکی به جریان نقدی با انتشار اوراق رهنی،حجم قابل توجهی از مطالبات بانک ها به پول نقد تبدیل می شود که از این طریق همزمان با بازگشایی قفل منابع بانک ها ،جریان نقدی مورد نیاز برای پاسخ به نیاز تسهیلات دهی در حوزه مسکن تامین می شود.
 
محاسبات و برآوردهای انجام شده نشان می دهد با انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات و تامین منابع لازم برای اجرای نسخه جدید نوسازی مسکن در کشور در قالب طرح مسکن پیشگام که از امروز در ۶ استان کشور کلید خورده و به تدریج به همه استان ها سرایت خواهد کرد تامین خواهد شد؛طوریکه به واسطه تامین جریان نقدی ۱۰ هزار میلیارد تومانی می توان منابع بانکی مورد نیاز برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در بافت های فرسوده شهری را پوشش داد.
 
بانک مسکن تابستان سال گذشته با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی و واگذاری آن از طریق بازار سرمایه اولین اقدام عملیاتی برای تبدیل مطالبات خود به جریان نقدی به منظور تحرک بخشی به بازار مسکن و تامین مالی بخشی از هزینه خرید مسکن خانوارها را انجام داد؛این اوارق سال گذشته با نرخ سود ۱۸ درصد و با سررسید دو ساله در کسری از ثانیه از طریق بازار سرمایه به فروش رسید.
 
پس از آن مدیران و مسئولان بانک مسکن اعلام کردند درصدد هستند برای انتشار ۱۰ هزارمیلیارد تومان اوراق رهنی از بانک مرکزی مجوز بگیرند که در فاز اول اقدام به انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی از مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق برنامه ریزی شده خواهد شد.
 
این در حالی است که شورای پول و اعتبار در مصوبه خود در خصوص ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی به سایر بانک ها نیز مجوز داده است اقدام به انتشار اوارق رهنی برای تبدیل مطالبات خود به جریان نقدی کنند.
 
سعید اسلامی بیدگلی،کارشناس بازار سرمایه و حوزه مسکن با اشاره به تجربه بانک مسکن در انتشار اوراق رهنی اعلام کرد: از آنجا که بانک مسکن پیش از این اقدام به انتشار اوراق رهنی کرده است و تجربه و مطالعه خوبی در این زمینه دارد می تواند مشاور و یاری رسان خوبی برای سایر بانک ها در انتشار اوراق رهنی باشد.
 
به گفته وی براساس واقعیت ها هم اکنون مخاطب اصلی دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار بانک مسکن است که پیش از این نیز درخواست انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی را مطرح کرده بود؛با این حال صدور این مجوز برای سایر بانک ها نیز دست کم در آینده نزدیک به یکی از روش های اصلی تبدیل مطالبات به جریان نقدی تبدیل خواهد شد.