آغوش باز فرانسه به روی استارت آپ ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،روز گذشته اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شرایطی به کار خود پایان داد که بسیاری از سران و رهبران جهان که به روستای کوچک و کوهستانی داووس سوئیس آمده بودند تلاش کردند تا از این فرصت استفاده کنند و پیام خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و نگاه های اقتصادی آینده کشورشان به گوش جهانیان برسانند در این بین امانوئل مکرون جوان ترین رئیس جمهور فرانسه داووس را زمان مناسبی برای این دانست تا اعلام کند که فرانسه آغوشش را رو به شرکت های استارت آپی و جوانانی که در این زمینه استعداد دارند بازکرده است و به دنبال ایده های نوین برای اشتغال می گردد.
 
یکی از نقاط قوت و مهم آینده اشتغال در جهان بدون شک استارت آپ ها هستند که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین کارآفرینی را ایجاد می کنند، نکته ای که برای دنیای امروز یک فرصت طلایی محسوب می شود، زیرا بیکاری امروز به یکی از چالش های مهم جهان بدل شده است و در این بین استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان می توانند یک ظرفیت عالی محسوب شوند؛ نکته ای که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه که حالا با جمعیت جوان بیکار رو به رو است روی آن حساب ویژه باز کرده اند. یکی از سیاست های مهم امانوئل مکرون رئیس جمهور جدید فرانسه در ماه های گذشته که وارد کاخ الیزه شده حمایت از استارت آپ ها و حتی جذب ایده های نوین از سراسر جهان است تا جایی که ویزایی تحت عنوان «ویزای تکنولوژی فرانسه» را ایجاد کرد. او چندی پیش در یکی از مهم ترین سخنرانی های خود گفت:«ما از پیشگامان، نوآوران، کارآفرینان در سراسر جهان می خواهیم که به فرانسه بیایند و با ما در زمینه فناوری سبز، فناوری مواد غذایی، هوش مصنوعی و تمام نوآوری های ممکن همکاری کنند.» او اعلام کرده است که هدفش تبدیل فرانسه به ملتی استارت آپی (startup nation) است و در همین راه و برای برداشتن نسختین گام هم دادن «ویزای تکنولوژی فرانسه» (French Tech Visa) را راه اندازی کرد ویزایی 4 ساله که به کارآفرینان استارت آپی و خانواده های آنان در صورتی که معیارهای خاص را داشته باشند، داده می شود.  
 
بزرگ‌ترین پروژه استارتاپی در فرانسه
 
البته گام برداشتن فرانسه برای تبدیل شدن به کشور اصلی استارت آپ های جهان و حامی استارت آپ ها به همین جا ختم نمی شود، دولت مردان و بزرگان کارآفرینی در فرانسه که دیده اند آمریکا در طول سه دهه گذشته با شکل گیری سیلیکون ولی به عنوان بزرگترین قطب تکنولوژی در جهان، به رشد اقتصادی بالا، اشتغال و.. دست پیدا کرده است حالا به دنبال راه اندازی یک سیکل ولی دیگر به سبک اروپایی افتاده اند، پروژه ای که ایستگاه F نام دارد. پروژه‌ای که بزرگترین فضای استارتاپ در جهان محسوب می‌شود و می‌ تواند تعداد زیادی از استارتاپ‌های جهان را زیر پوشش خود قرار دهد. این پروژه توسط «خاویر نیل» (Xavier Neil) کارآفرین و میلیاردر فرانسوی که در صنعت ارتباطات از راه دور و تکنولوژی فعالیت دارد اجرا شد. «خاویر نیل» به‌ عنوان بنیانگذار و سهامدار شرکت فرانسوی ارائه دهنده خدمات اینترنت و اپراتور تلفن همراه ایلیاد تحت نام تجاری Free شناخته شده و برای پروژه Station‌F، ۲۵۰ میلیون یورو معادل ۲۹۷میلیون دلار سرمایه ‌گذاری کرده است.
 
«رکسانا وایرز» مدیر پروژه Station‌F اعلام کرده که تاکنون بیش از ۲هزار و ۳۰۰ استارتاپ از بیش از ۵۰ کشور جهان تقاضای حضور در این طرح و برنامه با عنوان Founders Program را داشته‌ اند که بیشتر این تقاضاها از امریکا و بریتانیا بوده است. وی دراین باره گفته: « بسیاری از این استارتاپ‌ها در درخواست‌های خود عنوان کرده ‌اند که فاکتورهایی مانند برگزیت، حضور دونالد ترامپ، گرانی حضور در «سیلیکون ولی» و همچنین حضور«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و علاقه وی به فناوری و استارتاپ‌ها، در تصمیم آنها برای حضور در فرانسه تأثیرگذار بوده است.»