سه موضوعی که در داوس ۲۰۱۸ نگاه‌ها را جذب می‌کند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سال گذشته نشست اقتصاد جهانی در دهکده داوس سویس تحت تاثیر مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، همراه با دغدغه چهره‌های برتر سیاست و اقتصاد برپا شد و نخبگان اقتصادی، دلواپس آینده اقتصاد جهانی متاثر از حضور رییس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی در کاخ سفید بودند. اکنون نیز و با گذشت یک سال، نخبگان جهان و رهبران سیاسی در شرایطی در داوس گرد هم آمده‌اند که باز هم نگرانی نسبت به مواضع دونالد ترامپ و تیم شرکت‌کننده آمریکا به رهبری استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، در این رویداد بالا گرفته است.
 
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نقل از «تایمز»، در رویداد امسال پنج موضوع اصلی نگاه‌ها را جلب کرده و این نشست را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.
 
غرب به دنبال یک رهبر
چه کسی رهبری غرب را بر عهده خواهد گرفت؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی را به خود مشغول کرده است.
آنگلا مرکل که در انتخابات اخیر به پیروزی شکننده‌ای دست یافت و در تلاش است با ائتلاف با حزبی دیگر، شرایط را برای تشکیل دولت فراهم کند. این بانوی قدرتمند با موضعی که در برابر هجوم سیل پناهندگان گرفت، خود را به یک سیاستمدار بشردوست در اذهان جهانی تبدیل کرد اما موقعیتش در میان هم‌وطنانش تضعیف شد و به همین علت به پیروزی ضعیفی در آخرین انتخابات آلمان دست یافت. این پیروزی ضعیف است که او را ناچار می‌سازد به ائتلاف با احزاب رقیب تن در دهد و همین امر موقعیت او را برای رهبری جهان غرب تضعیف می‌کند.
امانوئل ماکرون فرانسوی هم رهبری خود را به عنوان یک گزینه جایگزین مطرح کرده اما وی به عنوان رییس‌جمهوری فرانسه به یاری و همداستانی آلمان برای تحقق برنامه‌های بلندپروازانه‌اش برای اصلاح ساختار اتحادیه اروپا نیاز دارد. از سوی دیگر ماکرون با قرار گرفتن در موضع مخالف ترامپ توانسته هوادارانش را در کشورش و خارج از آن افزایش دهد اما رای‌دهندگان فرانسوی در وهله نخست خواهان امنیت و رفاه در فرانسه هستند و جاه‌طلبی‌های ماکرون بیشتر نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد. در غیر این صورت ممکن است فرانسه از او روی گردان شود و یا به یکی دیگر از احزاب سنتی راست یا چپ رو بیاورد.
در حال حاضر به نظر نمی‌رسد هیچ کس سخنرانی‌ای در دفاع از ارزش‌های غربی داشته باشد مگر دونالد ترامپ و خلا چنین جایگاهی در اروپا احساس می شود.
 
مودی چه خواهد گفت؟
شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین در سخنرانی سال گذشته خود در داوس بر خلا رهبری در جهان انگشت گذاشت که به علت سیاست «نخست، آمریکا»ی ترامپ ایجاد شده و ثبات جهانی را به مخاطره انداخته است. سیاستی که موجب واکنش تند حزب کمونیست چین در جریان برگزاری آخرین کنگره در پکن شد و بوی یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین را به مشام می‌رساند.
این هفته می‌توان یک سخنرانی خوش‌لحن از رهبر چین در داوس انتظار داشت اما آنچه که بیشتر توجهات را به خود جلب کرده، موضع‌گیری نارندا مودی، نخست‌وزیر هندوستان است. هند در حال حاضر بزرگترین دموکراسی جهان و هفتمین اقتصاد بزرگ است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 پس از چین در جایگاه دومین اقتصاد جهانی قرار گیرد. این کشور با خودداری از مشارکت با چین در پروژه یک کمربند-یک جاده با رو در رویی با این کشور قصد دارد به عنوان یک قدرت رقیب با جاه‌طلبی‌های اقتصادی چین در آسیا مقابله کند. در حال حاضر مذاکرات جدی برای وارد کردن هند به حوزه امنیتی اقیانوس آرام بین این کشور، ژاپن، آمریکا و استرالیا وجود دارد. انتظار می‌رود مودی در سخنرانی خود بر مسایل اقتصادی تمرک‌ز کند اما تحلیلگران گوش خود را برای شنیدن مواضع این کشور در مورد مسایل ژئوپولیتیک نیز تیز کرده‌اند.
 
ترامپ زیر ذره‌بین
بیایید واقع‌بین باشیم. این که ترامپ در یک کنفرانس که تم اصلی آن جهانی‌شدن شرکت کند و به داوس بیاید زیر سر استیو بَنن، مشاور و استراتژیست ارشد کاخ سفید است. بَنن از جمله مشاوران رییس‌جمهوری آمریکاست که تعلق خاطرش به پوپولیسم اقتصادی شهره خاص و عام است. ناظران سخت نگرانند که ترامپ با داشتن چنین مشاورانی چه سخنانی در این دهکده کوهستانی داوس بر زبان خواهد راند.