حد دخالت دولت در بازار ارز کجاست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با این همه به نظر می‌رسد با وجود بهبود وضعیت اقتصادی دولت و افزایش فروش نفت، اسکناس کافی برای سرازیر شدن به بازار وجود ندارد و شاید این دلیل اصلی عدم دخالت فعالانه دولت در بازار ارز باشد. این روزهای کشور مشابه روزهای پایانی سال دهه ٨٠ شده است. آن زمان در حالی که فشارهای بین‌المللی بر دولت افزایش یافته بود، ناگهان بازار ارز به یکی از جذاب‌ترین بازارها تبدیل شد و سرمایه‌های بسیاری در این بخش آمدند و دولت برای کنترل قیمت مجبور شد تا تمام ذخایر ارزی را به بازار سرازیر کند ولی نهایتا موفق نشد تا در مقابل سیل افزایش قیمت بایستد.
 
با این همه دولت هنوز به شکل فعالانه با این مساله برخورد نکرده است. در طرف دیگر بسیاری از افرادی که سرمایه‌های خرد و کمتر از ١٠٠ میلیون تومان دارند با وارد شدن به این بازار می‌خواهند از دارایی خود محافظت کنند و هیچ بازاری هم‌اکنون به اندازه بازار ارز برای این دست از سرمایه‌گذاران جاذبه ایجاد نکرده است.
 
افزایش قیمت ارز اگر به شکل تدریجی و با برنامه انجام شود شاید بتواند به بهبود وضعیت صادراتی کشور منجر شود، اما هنگامی که این روند با نوسانات پی در پی همراه است، طبیعتا صادرات هم ضربه می‌بیند. این طور نیست که مثلا یک صادر‌کننده فرش با افزایش سود خود لزوما به افزایش سرمایه‌گذاری و گسترش بنگاه خود دست بزند، زیرا اگر بازار ارز جذاب باشد، ممکن است برخی از صادرکنندگان هم به این بازار وارد شوند و
 
خود به خود سرمایه‌ها از بخش تولید به این بخش کوچ کنند.
 
به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک این وضعیت افزایشی تغییر کند و احتمالا افزایش قیمت دلار در آینده هم ادامه خواهد یافت. حتی اگر قیمت دلار در مقطعی ارزان شود، این امر گذرا خواهد بود مگر آنکه دولت چاره‌‌جویی کند. هر چند در سال‌های گذشته با افزایش فروش نفت وضعیت ارزی دولت بهتر شده اما نباید فراموش کرد تمام پول نفت به شکل اسکناس دلار وارد کشور نمی‌شود و بسیاری از خرید و فروش‌ها از طریق اعتبارات انجام می‌شود.
 
در بازار ارز ایران رویه برعکس است و تقریبا تمام مشتریان ارز به دنبال اسکناس هستند چرا که با توجه به برقرار نشدن روابط بانکی با دیگر کشورها، اعتبارات ارزی کارایی چندانی در ایران ندارد.
 
وضعیت فعلی اقتصاد کشور خطیر است و لازم است دولت با تمام توان خود تلاش کند تا روند افزایش قیمت ارز را متوقف کند. همچنین باید فضا را برای گفت‌وگو باز کرد چرا که بدون گفت‌وگو نه بحران حل می‌شود و نه مشکلات مرتفع. در سال ٢٠٠٨ که وضعیت اقتصاد جهانی به هم ریخت در امارات به رسانه‌ها اعلام شد اگر روزنامه‌ای در مورد مشکلات اقتصادی بنویسد، به تشویش اذهان عمومی پرداخته و باید چندین هزار دلار جریمه بپردازد. درواقع دولت امارات سعی کرد آرامش خبری ایجاد کند اما این آرامش دستوری مانع سقوط اقتصاد امارات نشد.
 
به گزارش اعتماد ، مشکل فعلی این است که سرمایه اجتماعی از بین رفته و مردم به گفته‌های دولت گوش نمی‌دهند و کمتر کسی به درخواست‌های مسوولان اعتنا می‌کند. این امر در کنار اعتراضات دی‌ماه اجرای هر سیاست اقتصادی را دشوارتر کرد. فضای نگرانی که فعلا در کشور دیده می‌شود بیش از پیش هجوم به بازارهای مطمئن را افزایش می‌دهد و در حال حاضر بازار ارز جذاب‌ترین بازارها است، درنتیجه باید دولت هر چه سریع‌تر دخالت کند.