رشد ۵درصدی صنعت در ۵ماهه امسال
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح یک شرکت در شهرک صنعتی نظرآباد با بیان این مطلب، تصریح کرد: به لطف الهی و علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده برای توسعه کشور در سال‌های گذشته صنعت کشور به خصوص در دوره حدود چهارساله از ابتدای دولت تدبیر و امید، روند روبه رشد خود را آغاز کرده است و رشد منفی ۱۰ درصدی بخش صنعت قبل از دولت یازدهم، در پنج ماهه امسال به مثبت ۵ درصد رسیده است و روند روبه بهبود خود را سپری می‌کند.
 
سال گذشته ۱۲۵۶ پروانه بهره برداری جدید در استان البرز صادر شد
 
شریعتمداری استان البرز را هفتمین پایگاه صنعتی کشور دانست و گفت: سال گذشته یک هزار و ۲۵۶ پروانه بهره برداری جدید در این استان صادر شد که نشانگر زایش و رویش واحدهای صنعتی است و در سطح کشور نیز بیش از ۸۴ هزار واحد صنعتی مشغول به کار هستند.
 
رتبه اول البرز در جذب منابع لازم برای طرح رونق تولید
 
وزیر صنعـت، معدن و تجارت با اعلام اینکه استان البرز در ماه‌های گذشته در جذب منابع لازم برای طرح رونق تولید و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در رتبه اول قرار گرفته است، ادامه داد: با نرخ سود فعلی کار توسعه واحدهای صنعتی با مشکل مواجه است و نرخ بازده در حوزه صنعت، توانایی تحمل این نرخ بالای سود را ندارد.
 
شریعتمداری بر کاهش نرخ بهره تا نزدیکی نرخ تورم یا تأمین یارانه سود تسهیلات اعطایی به سیستم صنعتی به عنوان دو پیشنهاد در این زمینه تأکید کرد و افزود: مؤسسات پولی و اعتباری و واحدهای بانکی علاقمند به پرداخت منابع مالی خود برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یا فعالیت‌های تجاری زودبازده هستند، اما اشتیاق در سیستم بانکی برای پرداخت اعتبار به فعالیت‌های توسعه‌ای و به خصوص صنعتی و معدنی(به سبب بلندمدت تر بودن) محدود است که امیدواریم این مشکلات سر راه واحدهای صنعتی برداشته شود.
 
فعالیت حدود ۳۰۰ واحد قطعه ساز کشور در استان البرز
 
وی استان البرز را پایه گذار فعالیت‌های "های‌تک" و فعال در حوزه صنایع غذایی و دارویی دانست و گفت: نزدیک به ۳۰۰ واحد قطعه ساز کشور در استان البرز فعالیت دارند که به صنعت خودرو سازی کشور کمک می‌کنند. همواره ۱۰ درصد از کارآفرینان و صادر کنندگان نمونه از این استان انتخاب می‌شوند که نشانگر وجود استعداد، رغبت و علاقه در استان البرز برای فعالیت‌های توسعه ای است.