بازی منفعت طلبانه ترامپ با بانک ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از وال استریت ژورنال، دولت دونالد ترامپ بار دیگر مجوز مدیریت صندوق های بازنشستگی را به دویچه بانک، جی پی مورگان چیس، بارکلیز کپیتال، یو بی اس و سیتی گروپ صادر کرده است. در واقع بدون این مجوز، ممکن بود که این ۵ بانک تعطیل شوند.
 
این در حالی است که پیش از این، بانک های ذکر شده متهم به دستکاری نرخ بهره لایبور (میانگین نرخ بهره بین بانکی که بانک ها در کوتاه مدت به یکدیگر وام می دهند) شده بودند و میلیاردها دلار طی سال های اخیر به رگولاتور آمریکا و بریتانیا پرداخت کرده بودند.
 
در حال حاضر، شخص ترامپ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار وام از دویچه بانک گرفته است و این سوال پیش می آید که آیا رییس جمهور آمریکا به خاطر منافع شخصی خود دستور چنین کاری را داده است یا اینکه منافع عمومی آمریکا را در آن دیده است.
 
این دستور جدید دولت ترامپ به بانک های فوق الذکر  اجازه ادامه مدیریت برنامه های مستمری و حساب های بازنشستگی فردی را می دهد. به طور کلی قوانین ایالات متحده از پس انداز بازنشستگی بواسطه مدیریت بانک ها یا شرکت های متهم به نقض مقررات اوراق بهادر حفاظت می کند. اگرچه وزارت کار می تواند شرکت های متخلف را با تعیین مدیران دارایی حرفه ای واجد الشرایط معاف کند و اکنون وزارت کار ترامپ چنین معافیتی را اعمال کرده است.
 
به گفته «جک رازموس»، اکنون مشخص شده که دموکرات ها ارتباط عمیقی با بانک های بزرگ دارند. دولت ترامپ به بانک های بارکلیز کپیتال، جی پی مورگان چیس و سیتی گروپ ۵ سال سند معافیت اعطاء کرده؛ در حالیکه بانک مدیریت دارایی یو بی اس و دویچه بانک ۳ سال از معافیت این قانون برخوردار شده اند.
 
علت دوره کمتر معافیت این دو بانک به نقض بیشتر قوانین آشکار قضایی آنها بر می گردد. این در حالی است که در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی ترامپ وعده پاکسازی وال استریت را از معاملات مشکوک داده بود.
 
به گزارش ایبنا ،پیش از این رگولاتور مالی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرده بود که در سوابق دویچه بانک نقض قوانی ضد پولشویی، فاینانس تروریست ها و انجام تراکنش برای کشورهای تحریم شده دیده می شود.