دلایل کند شدن رشد اقتصادی از نگاه بانک جهانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از فایننشال تایمز، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد، رشد اقتصاد جهانی به اوج خود رسیده، اما پیری جمعیت، نبود سرمایه گذاری، کندی رشد ناشی از بهره وری و انقباضی شدن سیاست های پولی موجب محدود شدن رشد اقتصادی شده است.
 
بانک جهانی همچنین در این گزارش رشد اقتصاد جهان در سال گذشته را 3 درصد ارزیابی کرده و گفته انتظار دارد رشد اقتصاد جهانی تا سال 2020 سطح رشد قوی خود را حفظ کند. این گزارش رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 را3.1 درصد پیش بینی کرده است.
 
اما مشکل اصلی اقتصاد جهانی از نظر این گزارش این است که پس از سال ها ترمیم اقتصادی بعد از بحران مالی سال 2008، اکثر اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه، شکاف تولید بین رشد واقعی و پتانسیل رشد اقتصادی خود را برطرف کرده اند.
 
به علاوه، در صورتی که دولت ها مجموعه ای از اصلاحات و سرمایه گذاری ها که بانک جهانی و سایر نهادها سال ها خواستار آن بودند را به اجرا نگذارند به سختی می توان شاهد تغییر در وضعیت کنونی بود.
 
این گزارش پیش بینی کرده که رشد اقتصادهای پیشرفته در سال های آینده به دلیل اشتغال کامل و اقدام بانک های مرکزی برای افزایش نرخ بهره کند شود. بر این اساس انتظار می رود میزان رشد در اقتصادهای توسعه یافته از 2.3 درصد سال گذشته به 2.2 درصد در سال جاری و 1.7 درصد تا سال 2020 برسد.
 
بانک جهانی خاطرنشان کرد که اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه که در سال گذشته رشدی 4.3 درصدی را شاهد بودند نیز همانند اقتصادهای توسعه یافته به سقف رشد اقتصادی خود خواهند رسید و تاثیرگذاری کمتری در رشد اقتصاد جهانی خواهند داشت.