بلای بدهی های انباشته
دومینوی بدهی های انباشته شده در زمینه صنعت دارو تجهیزات پزشکی هم چنان ادامه دارد و تلاش دولت و مجلس این است که با اجرای اقدامات جدی تا اندازه ممکن وضعیت را سامان دهد. به دلیل حجم بالای بدهی در این زمینه هر نوع تلاش دستگاه های حاکمیتی با موانع بی شمار رو به رو می شود. دولت نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی عقب است. این مسئله آثار نامطلوبی در گردش نقدینگی بنگاه های اقتصادی وابسته به این صنعت در زمینه تجارت و تولید برجای گذاشته است. با توجه به لایحه بودجه ای که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است و کسری هایی که طرح تحول سلامت از گذشته با آن رو به رو بوده و منابع جدید برای سال آینده، به نظر می رسد که دومینوی بدهی در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی هم چنان ادامه پیدا کند.
 
البته با رایزنی های انجام شده شاید پیشنهادی در لایحه بودجه گنجانده و در صحن علنی مجلس مطرح شود که حل مشکل بدهی را آسان کند. دومینوی بدهی شامل بدهی دولت به بنگاه های اقتصادی  اعم از پیمانکاران و بخش های خدماتی و در نهایت تولیدی است. از سوی دیگر این بخش ها به بانک ها بدهکارند و بانک ها به بانک مرکزی بدهی دارند. در یک پیشنهاد موثر می توان دولت را به بانک ها وصل کرد. با این روش مجموعه از شرکت ها که به دلیل حجم بالای بدهی درگیر شده اند و از منابع جاری بدهی سنگینی به بانک ها دارند و البته مشمول جریمه های سنگین هم شده اند می توانند با اتکا به منابع بانک ها از طریق بانک مرکزی این بدهی را پاس کنند. نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان در بودجه برای طی این فرایند در نظر گرفته شده که امیدواریم مجلس به آن رای مثبت بدهد. این امید وجود دارد که با این روش بخشی از بدهی های مربوط به سال های 94، 95 و 96 جبران شود.
 
مسئله دیگری که به پایداری مشکلات زمینه دارو و تجهیزات پزشکی دامن زده بعضی مشکلات ساختاری است. هزینه های طرح تحولات سلامت با ورودی آن نخواند. در زمینه پزشک خانواده هزینه ها مدیریت نشد. مسائل مربوط به الکترونیکی کردن نظام سلامت هم چنان پابرجاست. بعضی افراد چندین دفترچه بیمه دارند تا جاییکه آمار آن را 6 میلیون دفترچه همپوشان اعلام می کنند. اگر هزینه های مربوط به این مسائل در نظام سلامت مدیریت شود به طور حتم بحران های مربوط به هزینه ها و بدهی ها در این زمینه فروکش می کند و اگر فکری به حال مشکلات ساختاری نکنیم، با وجود حل مسئله بدهی های مربوط به سنوات گذشته دوباره به این دومینوی دردناک دچار خواهیم شد.