احتمال تداوم رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اقتصاد جهان به سرعت در حال تغییر است اما این سوروسان ممکن است در عرض چند سال به پایان برسد. بانک جهانی پیش بینی هایش درباره اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را قوی تر از پیش بینی ها در سال 2017 طرح کرده است.
 
براساس آخرین گزارش بانک جهانی از چشم اندازی اقتصادی، کشورهای جهان روند صعودی خوبی را تجربه می کنند، روندی که انتظار می رود تا چند سال آینده ادامه پیدا کند.
 
این بانک پیش بینی می کند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی 3.1 درصد رشد کند بیش از 2.9 درصدی که در ژوئن گذشته پیش بینی شده بود. براساس پیش بینی بانک جهانی رشد اقتصادی سال 2018 از رشد 3 درصدی سال گذشته میلادی سریع تر محقق می شود. طبق آنچه بانک جهانی پیش بینی کرده این رشد به کمک افزایش قیمت نفت، کاهش بهره در سالیان و تحول در تجارت به دست می آید. گزارش بانک جهانی می گوید که سال 2018 اولین سالی است که اقتصاد جهان پس از بحران مالی با تمام ظرفیت هایش در حال رسیدن به رشد بیشتر است. این یعنی بیکاری کم است، بهره وری افزایش یافته و تورم به گونه ای است که میل به مصرف کالا و خدمات  در طرف تقاضا تقویت شده است.
 
البته بانک جهانی در این گزارش هشدار می دهد که رشد اقتصادی ممکن است خیلی زود به قله برسد و سپس در سال های 2019 و 2020 در اقتصادهای بزرگی مثل آمریکا، چین و اتحادیه اروپا کُند شود.  این گزارش پیش بینی می کند که کارایی اقداماتی مثل طرف تقاضا و نرخ بهره کاهش پیدا کند در حالی که اقتصادهای بزرگ جهان به ناچار باید با پیری جمعیت سروکله بزند که این به طور مشخص بهره وری آن ها را کمتر می کند.
 
بانک جهانی انتظار دارد که به طور تقریبی دو سوم از اقتصادهای جهان از کاهش سرعت روند رشد تاثیر بپذیرند. در این گزارش هم چنین به دولت ها توصیه شده است که بر اصلاحات مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش و زیرساخت های مثل بندر و جاده تمرکز کنند. این گزارش هم چنین هشدار می دهد که بدون تلاش برای زنده نگاه داشتن ظرفیت های رشد، افت اقتصادی ممکن است به طور فزاینده ای در دهه های آینده گسترش پیدا کند.