کاهش عرضه ارز در بازار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،کیوان کاشفی اظهار کرد: پیش بینی نوسانات نرخ دلار موضوع پیچیده‌ای نیست. به عقیده کارشناسان مسائل اقتصادی، اگر دولت سیاست‌های خاصی در این زمینه پیش نگیرد، شاهد ادامه بالا رفتن قیمت دلار خواهیم بود.
 
کاشفی درباره دلایل بالا رفتن نرخ دلار افزود: کشور ما همواره دارای یک نرخ تورم است. با وجود کنترل شدن قیمت‌ها، اکنون این شاخص به 10 درصد رسیده است. این امر باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات ما هر سال نسبت به دیگر کشورها که نرخ تورم کمتر و یا صفر دارند، بالا برود. به همین میزان هم قدرت صادرات (وارد شدن ارز) را از دست می‌دهیم با ادامه پیدا کردن این روند، به یک باره شاهد پرش نرخ ارز خواهیم شد.
 
عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: از سوی دیگر دلار به عنوان یک کالا تابع عرضه و تقاضا است و در شرایط کنونی عرضه و تقاضای این کالا از حالت تعادل خارج شده که نتیجه آن بالا رفتن قیمت دلار است. اکنون میران تقاضا برای دلار در بازار، بیشتر از واردات آن به داخل کشور است.
 
کاشفی اظهار کرد: در ماه‌های پایان سال معمولا به دلیل سفرهای نوروزی و افزایش تقاضا برای ارز، یک پیک مصرف ارز در کشور وجود دارد که اگر مدیریت نشود دوباره باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد. دولت باید در این شرایط ارز وارد بازار کند.
 
رئیس اتاق کرمانشاه بیان کرد: در حال حاضر دولت برخی اقدامات برای کنترل نرخ ارز انجام داده که مهار واردات از جمله این اقدامات است و نمونه آن را در بالا رفتن تعرفه خودروهای وارداتی و اعمال محدودیت برای واردات برخی اقلام مانند گندم شاهد هستیم.
 
وی درباره نتایج بالا رفتن نرخ  دلار نیز خاطرنشان کرد: هرچه قیمت دلار بالا برود، بعد از دو ماه تا یک سال (بسته به نوع کالا) بر روی قیمت انواع کالاها در بازار نیز اثر خواهد گذشت و باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. وقتی کالایی با نرخ ارز جدید وارد بازار شود، کالاهای قدیمی نیز به سرعت خود را به همین سطح از قیمت خواهند رساند.
 
کاشفی در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار بر فعالیت صادرکنندگان نیز عنوان کرد: تجربه نشان داده بالا رفتن نرخ ارز به سود همه صادرکنندگان نخواهد بود، مگر افرادی که مواد اولیه آنها از داخل کشور و عمدتا از دل طبیعت به دست می‌آید. بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را وارد می‌کنند و بالا رفتن نرخ ارز بر تامین مواد اولیه این واحدها اثر خواهد گذاشت.
 
وی با بیان اینکه اگر نرخ ارز متعادل باشد همه بخش‌ها خود را بر اساس آن تنظیم خواهد کرد، تصریح کرد: مدیریت، مهمترین موضوع نرخ ارز است تا آن را به یک ثبات مشخص برساند، زیرا حتی کاهش آن نیز مضرات خاص خود را خواهد داشت. متاسفانه در این سال‌ها سیاست مشخص و کاملی درباره نرخ ارز نداشته ایم.
 
وی تصریح کرد: اگرچه همیشه اعلام می‌شود نرخ ارز باید شناور مدیریت شده باشد، اما به آن عمل نمی‌شود. ارز شناور مدیریت شده به این معنا است که هر سال مابتفاوت نرخ تورم کشور بامیانگین کشورهای خارجی را به نرخ ارز اضافه کنیم و این نرخ را برای یک سال ثابت نگه داریم.
 
عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان کرد: دولت باید بتواند ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف خصوصا تولیدکنندگانی که مواد اولیه وارداتی دارند را تامین کند، متاسفانه در عمل این اتفاق نمی‌افتد. گاهی تولیدکنندگان ماه‌ها در نوبت ارز مبادله‌ای هستند و یا به صورت ناگهانی ارز مبادله‌ای برای برخی کالاها حذف می‌شود که نتیجه این امر روی آوردن به سمت بازار آزاد و بالا رفتن قیمت ارز است.
 
کاشفی در ادامه با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز، عنوان کرد: متاسفانه بارها شعار تک نرخی شدن داده شده، اما هیچوقت به آن عمل نشده و همیشه شاهد تفاوت معناداری بین ارز مبادله‌ای و بازار آزاد هستیم. هم اکنون نیز در شرایطی که نرخ ارز در بودجه سال آینده کشور 3500 تومان تعیین شده، اما قیمت آن در بازار آزاد بین 4300 تا 4400 تومان است.
 
به گزارش اتاق ایران ، رئیس اتاق کرمانشاه از پیامدهای دو نرخی بودن ارز هم یاد کرد و ایجاد رانت و فساد را از مهمترین آنها دانست و افزود: افرادی که می‌توانند ارز مبادله‌ای بگیرند هرچه وارد کنند سود خواهند برد. به علاوه دو نرخی بودن ارز باعث می‌شود هیچگاه نتوانیم به یک شرایط متعادل برسیم و برنامه ریزی درستی انجام دهیم.