بلاک‌چین ناجی تلگرام خواهد شد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ گفته می‌شود سرویس جدیدی که در نسخه‌های بعدی این پیام‌رسان تعبیه خواهد شد ، بلاک‌چین ((Blockchain نام دارد و می‌تواند بستری امنی را برای تبادل ارز دیجیتال محیا کند .
 
پس از اعلام این خبر ، بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی از غیرقابل فیلترشدن تلگرام با فناوری بلاک‌چین خبر دادند و این اخبار به سرعت در بین کاربران دست‌به‌دست شد،تاجایی که برخی خبرگزاری‌های رسمی نیز خبر‌هایی با این مضمون را پوشش دادند. اما آیا با افزوده شدن فناوری بلاک‌چین ، تلگرام غیرقابل فیلتر خواهد شد؟
 
محمود کلاه‌خو کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت : هنوز از کم‌وکاست این امکان خبری منتشر نشده و نمی‌توان به طور قطعی درباره آن اظهار نظر کرد ؛ اما ‌باید گفت که اضافه شدن قابلیتی برای انتقال سکه‌های دیجیتال هیچ دلیل منطقی برای غیرقابل فیلتر شدن تلگرام نیست.
 
کلاه‌خو اظهار کرد: به طور کلی واژه بلاک‌چین برای تولید ارز دیجیتال به کار می‌رود و حالا گفته می‌شود که تلگرام نیز قرار است از این پلتفورم برای تبادلات پول‌مجازی استفاده کند .
 
وی افزود : البته ممکن است با توجه به تعداد بالای کاربران ایرانی تلگرام، این شرکت روزی قابلیت وی‌پی‌ان را به پیام‌رسان خود اضافه کند ؛ اما بدون شک قابلیت بلاک‌چین کمکی به دور زدن نرم‌افزار فیلترینگ نخواهد کرد.
 
این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر مشخص نیست که قابلیت بلاک‌چین چگونه ارایه خواهد شد ، آیا استفاده از آن هزینه دارد؟ و یا حتی روی پیام‌رسان تلگرام عرضه می‌شود یا در یک پلتفورم جداگانه ارایه خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که بلاک‌چین به عبور از سیستم فیلترینگ کمک خواهد کرد.
 
کلاه‌خو با اظهار امیدواری از رفع فیلتر تلگرام طی روز‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد محدودیت برای کاربران ایرانی ، تنها باعث افزایش استفاده از فیلتر‌شکن‌ها و دیگر روش‌های دور زدن فیلترینگ شده است و باید این نکته را مد نظر داشت که با فیلتر شدن تلگرام حتی کودکان هم به فیلترشکن دسترسی دارند و می‌توانند از طریق آن به هرگونه محتوای غیراخلاقی دسترسی داشته باشند.
 
وی ادامه داد : البته فیلترشدن تلگرام کار ، استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین و غیرآنلاین را نیز با مشکل مواجه کرده است و امیدواریم هرچه زودتر رفع فیلتر شود.
 
کلاه‌خو درپاسخ به این سوال که آیا می‌توان تلگرام را امن‌ترین پیام‌رسان دنیا دانست ؟ گفت: اینکه امن‌ترین پیام‌رسان دنیا نام بگیرد ، قطعا درست نیست و به طور کلی نمی‌توانیم بگوییم امن‌ترین پیام‌رسان کدام است؛اما بدون شک تلگرام جزء پیام‌رسان‌های امن محسوب می‌شود و از این نظر رقابت تنگاتنگی با واتس‌اپ دارد./ اقتصاد آنلاین