خلف وعده بانک مرکزی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به مشکلات ارزی کشور در روزهای اخیر گفت: با توجه به نوسانات یکباره در قیمت ارز، بد نیست که اتاق تهران از ارز یاد کند؛ این در حالی است که  از سال ۹۳، رئیس کل بانک مرکزی مرتب اعلام می کرد که نرخ ارز باید تک نرخی شود و مکرر وعده می‌دادند، این در حالی است که هنوز زمان آن مشخص نیست؛ اما آنچه مسلم است در هفته‌های گذشته، شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم که بر این اساس، بهتر است واقعیت‌ها را دید و بانک مرکزی بر اساس واقعیت‌های موجود، نرخ ارز را واقعی کند تا نوسانات صورت نگیرد.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اگر قرار باشد نرخ ارز در تولید افزایش و اثر داشته باشد، در صادرات این طور نیست، افزود: موضوع ارز دو کفه ترازو دارد که یک بحث آن صادرات و موضوع دیگر واردات است. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز، مشکلات صادرات برطرف نشده است و بنابراین نمی توان انتظار داشت که صادرات با افزایش نرخ ارز بالا رود.
 
وی با اشاره به باقی ماندن مشکلات حمل و نقل و عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی خاطرنشان کرد: در سال های قبل از ۹۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال واردات داشتیم که اکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین علت اصلی کاهش واردات، این است که از تولیدات داخلی استفاده شده و واردات کاهش یافته است، پس اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید افزایش می یابد.
 
خوانساری با بیان اینکه کمبودی در کالاهای داخلی نیست، گفت: تا سال گذشته یکی از مشکلات اقتصاد ایران این بود که ذخیره انبارها افزایش می یافت، در حالیکه اگر قیمت ارز واقعی شود، قطعا در تولید می تواند موثر باشد.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بنگاههای بخش‌خصوصی، عمدتا از دولت طلبکار و به بانکها بدهکار هستند و وضعیت وخیمی دارند، بنابراین اگر امسال مشکل آنها حل نشود، بسیاری از آنها تعطیل شده و دچار مشکل می‌شوند، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید بحث بدهی دولت به بخش‌خصوصی باید پرداخت شود، البته قرار بر این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی‌های دولت به بانکها و بانکها به بانک مرکزی، پرداخت شود.
 
خوانساری با بیان اینکه پرداخت بدهی از طریق تهاتر، در کمیسیون تلفیق تصویب شده است، گفت: این طور می توان امیدوار بود که بحث بدهی دولت به بخش خصوصی حل شود.
 
وی با انتقاد دوباره از افزایش تعرفه ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها گفت: حداقل باید سه ماه قبل به همه ذی نفعان آگاهی داده شود، ضمن اینکه با توجه به قول وزیر صنعت امیدواریم حداقل برای یک دوره دوساله، تثبیت نرخ تعرفه را داشته باشیم؛ این در حالی است که ما با واردات مخالفیم و معتقد به مدیریت آن هستیم، ولی افزایش تمام شده تعرفه ها با توجه به افزایش نرخ ارز، بازار قاچاق را شاهد خواهیم بود.
 
خوانساری ادامه داد: افزایش تعرفه ها باید از سوی دولت با توجیه لازم و پیش آگاهی کافی باشد؛ ضمن اینکه باید جلوی قاچاق را هم گرفت.
 
وی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت ها و کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: آینده اقتصاد و اشتغال دنیا به سمت فناوری‌های نوین است و اکنون زمانه تمام شده است که قرار باشد اشتغال در کارخانجات شکل گیرد، بلکه باید زمینه ساز توسعه به کارگیری فناوری های نوین در کشور شویم؛ در این راستا پیشنهاد ما این است که برخورد با فضای مجازی منجر به لطمه زدن به این کسب و کارها شود؛ البته فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد و باید آن را به خوبی مدیریت کرد.
 
وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت امین‌الضرب گفت: بخش‌خصوصی باید جایگاه از دست رفته خود را مجدد پیدا کند و این در شرایطی است که بخش خصوصی در اکثر زمان‌ها، در حوزه اقتصاد و سیاست، اجتماع و فرهنگ میدان‌دار بوده است و باید مجدد این رسالت را برای بخش‌خصوصی کسب کنیم؛ چراکه اگر قرار باشد که روحیه نشاط و امید به جامعه برگردد، باید کارآفرینان الگوی جوانان قرار گیرند.
 
خوانساری اهداف برگزاری این مراسم را ایجاد روحیه امید در جوانان کشور دانست و تصریح کرد: جوانان می‌توانند روحیه نشاط را در جامعه زنده کنند.
 
وی با اشاره به دیدار اخیر اتاق تهران با شورای شهر تهران گفت: تلاش داریم تا مسائل و مشکلات مبتلابه تهران را با شورای شهر حل کنیم؛ بر این اساس مکاتبات لازم برای نمایشگاه شهر آفتاب صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم، ضمن اینکه به موازات این امر، ده نفر از مجلس و ده نفر از اتاق تعیین شده اند تا مسائل مبتلابه بخش‌خصوصی را از طریق پارلمان پیگیری کنیم.
 
وی افزود: خدمات ارزنده هاشمی رفسنجانی برای آبادانی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و حیف است که قدر این مرد بزرگ را ندانستیم، ضمن اینکه در این روزها، وجود خالی ایشان احساس می‌شود.