آزادسازی سهام عدالت جدی شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدرضا پورابراهیمی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه سامانه سهام عدالت در زمینه شفافیت عملکرد و مالکیت مردم با مشکلاتی مواجه است گفت: لایحه ای برای آزادسازی این سهام از سوی دولت به مجلس ارایه خواهد شد و صبح امروز نیز نشستی با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برای بررسی این موضوع برگزار شد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: با این اقدام ۵۰ میلیون ایرانی دارای سهام عدالت می شوند و واگذاری مالکیت بخش زیادی از دارایی های دولت اقدام بزرگی است. در عین حال، پیش بینی می شود یک تا یک و نیم میلیون تومان ارزش هر برگ سهام عدالت باشد.
 
پورابراهیمی با اشاره به اینکه تا پایان سال خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت گفت: نکته دیگر موسسات مجاز و غیرمجازی است که ضوابط قانونی را رعایت نکردند و بر اساس گفته رییس کل بانک مرکزی ۹۸ درصد سپرده گذاران این موسسات تعیین تکلیف شده اند، در حالی که بر اساس بررسی های میدانی شواهد با گزارش های بانک مرکزی متفاوت است و بخشی از مشکلات همچنان ادامه دارد و لازم است تا واقعیت ها دیده شود.
 
وی افزود:‌ بر همین اساس به رییس جمهور پیشنهاد شد تا کمیته ای از سوی ریاست جمهوری تعیین شود و رسیدگی به این موضوع از طریق بررسی های میدانی انجام شود. در عین حال، رییس جمهور نیز با مدنظر قرار دادن این کمیته از اجرای تصمیمات مرتبط با این موسسات تا یکی دو ماه آینده خبر داد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: همچنین از سوی بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای این موسسات در نظر گرفته شده است. نکته سوم لایحه بیمه حوادث ساختمان ها در کشور است که با اجرای این طرح همه ساختمان های کشور بیمه شده و در صورت بروز مشکل ساختاری برای رسیدگی به این مشکلات وجود خواهد داشت.
 
پورابراهیمی تاکید کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بیمه مرکزی نیز رضایت خود را برای اجرای این اقدام مثبت اعلام کرده اند. نکته بعدی یکی از چالش هایی است که در حال حاضر وجود دارد و آن هم مجموعه نهادهای عمومی غیردولتی است که باید درباره بنگاه های آنها تصمیم گیری شود و با هماهنگی دولت در این زمینه اقدامات اصلاحی صورت می گیرد.
 
وی افزود: بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق همچنان ادامه دارد و خوشبختانه نگاه جدیدی در دولت درباره بودجه ایجاد شده و ادبیات ارزشمندی از سوی رییس جمهور و دولت برای بررسی بودجه وجود دارد که بررسی تبصره ۱۸ درباره درآمدهای حامل های انرژی است می توان اشاره کرد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: همچنین روز گذشته در مجلس طبق بررسی های صورت گرفته با حضور رییس مجلس پیشنهاد شد که در سال آینده افزایش قیمت نداشته باشیم اما رویکرد مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه ها اتخاذ شود. از یکشبنه هفته آینده تا پایان همان هفته نیز برای بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده بررسی هایی را در مجلس خواهیم داشت و تا پایان سال نیز این لایحه به صورت قانون دائمی تصویب می شود.