چرار بورس پرواز کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،روز گذشته درحالی تالار معاملات بورس تهران بسته شد که شاخص کل 829 واحد یعنی کمی کمتر از یک درصد رشد کرد و عدد کلی روی رقم 98 هزار و 358 واحد رسید؛ رقمی که نشان می دهد شاخص کل بورس تهران تا رسیدن به عدد 100 هزار تنها هزار و 642 واحد فاصله دارد، عددی که اگر رشد روز گذشته را امروز و فردا هم داشته باشیم، بازار سرمایه به آن خواهد رسید و شاهد یک اتفاق تاریخی خواهیم خورد. رکورد شکنی شاخص کلی بورس تهران از روز شنبه 4 آذر کلید خورده است و در یک ماه گذشته شاخص ها هر روز مرزهای جدیدی را شکسته است و بارها وارد کانال های جدید شده است؛ کانال 90 هزار، 91 هزار، 92 هزار، 93 هزار،94 هزار، 95 هزار، 96 هزار، 97 هزار، 98 هزار و دیروز که قدم در کانال 98 هزار گذاشت و در نهایت به 98 هزار و 358 واحد رسید. به معنی دیگر در یک ماه گذشته شاخص کل بازار سهام ایران بیش از 8 هزار و 358 واحد رشد داشته است. اما نکته جالب این است که رکورد شکنی های تاریخی روزهای گذشته بورس واقعا تاریخی هستند و برای دقیق شدن روی این موضوع تنها کافی است به این توجه کنیم که ورود بورس به کانال 90 هزار هیچگاه در طول 50 سال فعالیت بورس تهران اتفاق نیفتاده بود و پیش از تحولات این یک ماه بالاترین شاخص کلی که تالار معاملات به خود دیده بود عدد 89 هزار و 500 واحد بود که 12 دی سال 1392 یعنی 4 سال پیش رقم خورده بود.
 
البته رشد شاخص کلی بورس تهران تنها در یک ماه گذشته رقم نخورده است بلکه از ابتدای سال ما شاهد پله، پله این رشد هستیم و آن هم در شرایطی که براساس آمارها بازدهی بورس تهران در سال 95 در نهایت منفی شد ولی خب از شروع سال جدید ورق برگشت تاجایی که در این 10 ماه بازدهی از ۲۷ درصد فراتر رفته است.

شاخص بورس در یک سال گذشته

چرار بورس پرواز کرد

به اعتقاد کارشناسان در چند ماه گذشته رشد قیمت های جهانی در حوزه فلزات و رشد پتروشیمی، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، افزایش قیمت ارز مهم ترین مسائلی بوده است که به رونق بازار بورس منجر شده. همچنین باتوجه به اینکه افزایش تورم را در سال های گذشته در کشور شاهد بودیم ولی اثرات آن را در بازار سهام نمی دیدیم این موضوع باعث شد که از ابتدای امسال بازار بورس به بازاری جذاب تبدیل شود و سرمایه گذاران برای حضور در این بازار روی خوش نشان دهند.

بررسی روند صنایع بورسی از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد در میان ۳۷ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۲۰ صنعت با رشد همراه شده و ۱۵ صنعت نیز معاملات خود را با افت پشت ‌سر گذاشتند. در این میان پالایشی‌‌ ها بیشترین بازدهی (۸۲ درصد) را در میان صنایع بورسی کسب کردند. پس از آن نیز فلزی‌ها با بازدهی ۷۶ درصدی همراه شده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان اگر بخواهیم رشد پایدار کنونی را در بورس و بازار سهام شاهد باشیم باید کشور با رشد اقتصادی و رونق اقتصادی واقعی مواجه باشد زیرا رشد کنونی در بازار سهام تا یک مقطعی بیشتر ادامه نخواهد داشت و بعد از آن ما شاهد توقف آن خواهیم بود و اگر به دنبال تدوام رشد بورس هستیم باید به رونق اقتصادی و تولید فکر کنیم.