بدهی‌ دولت در لایحه بودجه شفاف نیست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمد خدابخشی ، با اشاره به مزایا و معایب لایحه بودجه 97 اظهار داشت: اگر بخواهیم لایحه بودجه سال ۹۷ را با قانون بودجه امسال مقایسه کنیم، مزیت‌ها و معایبی مشاهده می‌شود، اما در مجموع لایحه بودجه ۹۷ بهتر از قانون بودجه امسال بسته شده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش شفافیت در لایحه بودجه و توجه به هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه برای کاهش نرخ بیکاری، تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت‌ها حرکت مسئولان به سمت پیاده‌سازی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بوده است.
 
این نماینده مجلس به هدف اشتغالزایی تبصره‌های لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: در میان ارقام بودجه 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و نیز منابع بانک مرکزی برای تولید و اشتغال تجهیز شده است.
 
خدابخشی افزود: در مجموع حدود 65 هزار میلیارد تومان منابع برای تولید و اشتغال پیش‌بینی‌شده، اما اینکه چقدر می‌تواند چنین رویکردی کارآمد و اثربخش باشد، جای بحث دارد، البته پیشنهاد‌اتی برای اصلاح آن داریم، زیرا برنامه عملیاتی خوب نیاز دارد، تا پول در بانک‌ها رسوب نکند.
 
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه ردیف‌های متفرقه بودجه کاهش یافته و حجم آن نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: 34 درصد از دستگاه‌ها بر مبنای بودجه‌ریزی عملکرد اعتبار دریافت خواهند کرد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تسویه بدهی دولت بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده 53 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است.
 
خدابخشی به معایب لایحه بودجه سال 97 پرداخت و یادآور شد:‌ بودجه سند مالی یکساله برای تحقق اهداف است و جای قانون‌گذاری نیست، بلکه باید حاوی اعداد و ارقام باشد، اما مشاهده می‌کنیم که تبصره‌ها به‌نوعی قانون‌گذاری بوده و از این موضوع راضی نیستیم، حتی در کشور افغانستان هم چنین رویکردی دیده نمی‌شود.
 
وی افزود: باید در سال‌های آینده شاهد تغییر رویکرد  بودجه نسبت به کاهش تبصره‌ها باشیم.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ارائه جدول بدهی‌های دولت در لایحه تصریح کرد: این موضوع شفاف نیست و نمی‌دانیم بدهی‌های دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی چه میزان و سهمی دارد.
 
این نماینده مجلس به ابعاد و پیامدهای استفاده بیش از حد از اوراق مالی پرداخت و گفت: اگر چنین موضوعی در بلندمدت تداوم داشته باشد، کشور را با مشکل مواجه می‌کند.
 
وی بابیان اینکه قیمت پیش‌بینی‌شده نفت در لایحه بودجه خوش‌بینانه است، تذکر داد: باید حاشیه اطمینانی برای این موضوع در نظر گرفته شود و درصورتی‌که قیمت نفت بیشتر از 55 دلار شد، تکلیف مصارف و منابع نیز مشخص باشد.
 
خدابخشی با اشاره به اینکه در برنامه ششم به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و همسازی حقوق شاغلان اشاره شده، اظهار داشت: چنین رویکردی در لایحه بودجه مشاهده نمی‌شود، همچنین توجه به راه روستایی پیش‌بینی نشده است.
 
به گزارش فارس ،این نماینده مجلس با اشاره به فضاسازی‌ها علیه مجلس در مورد چندین برابر شدن حقوق نمایندگان گفت: اعتبارات قوه مقننه طبق ارقام لایحه بودجه ۹۷ نسبت به قانون بودجه ۹۶ تغییر نکرده و افزایش حقوق‌ در مجلس بود، اما رئیس مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه با‌ آن مخالفت کردند. همچنین در حال حاضر مجلس بابت برگزاری انتخابات و پرداخت پول ناظران ‌5 میلیارد تومان بدهکار است.