آقازاده ها و ثروتمندان، خشنود از بودجه ۹۷
شما سخن از رفع حصر کردید، صحبت از مهربانی و تعامل با نهادهای داخلی و بین المللی به میان آوردید، خشونت و ریختن آبروی مردم را یک آفت و آسیب جدی برای کشور دانستید، پایین آوردن تورم و بهبود وضعیت اقتصادی را شعار و برنامه خود بیان کردید، گفتید که لایحه بودجه سال ۹۷ بر اساس وعده های انتخاباتی بسته شده و تقدیم مجلس خواهد شد، حرکت های گازانبری را اقدام خطرناک و در جهت تضعیف کشور ذکر کردید، از کاندیداها برای شعارهایشان که عمدتا افزایش رفاه مردم از طریق کمک های نقدی و غیر نقدی بود، انتقاد کردید و آن را به ضرر منافع عموم تشخیص دادید.
سخنان دیگری نیز البته ایراد کردید که جای آن در این نوشتار کوتاه نیست، اما باید از نوع بستن لایحه بودجه سال ۹۷ دولت شما به شدت انتقاد کرد و گلایه مند بود، زیرا همین مردمی که در سخت ترین شرایط ممکن شما را بر سایر کاندیداها ترجیح دادند، انتظار و توقع دیگری از شما دارند که با این لایحه به سرانجام نمی رسد.
مهم ترین انتظار مردم از دولت تدبیر و امید که ادعای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور را دارد، توقف روند گرانی ها، اتخاذ تصمیم های حیاتی در جهت حمایت از اقشار محروم جامعه، پایان دادن به روند افزایش قیمت ها در دولت و بخش های زیر مجموعه آن و تثبیت وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه است.
نگاهی اجمالی بر کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ دولت نشان می دهد که هدف تدوین کنندگان این لایحه برای اداره کشور دست بردن در جیب مردم و خرج کردن از کیسه آنهاست! امسال برای اولین بار در طول سال های اخیر لایحه ای تقدیم مجلس شده که تقریبا صدای اکثر مردم و کارشناسان اقتصادی را درآورده است، زیرا یکی از نکات بارز آن افزایش بی سابقه قیمت ها است که در زیر اشاره کوتاهی به آن می کنیم.
آقای روحانی! مدتی پیش قبل از ارائه لایحه بودجه شاهد حذف بیمه داروی OTC، حذف ارز مسافرتی، و افزایش قیمت نان بودیم که البته به دلایلی فعلا جلوی این افزایش قیمت را گرفتید، اما به یک باره در جهت حمایت از اقشار مرفه جامعه اقدام به آوردن بندها و مواردی در لابلای بودجه کردید که جای تامل و تفکر بسیار دارد.
افزایش بی سابقه عوارض خروج از کشور، اعمال تعرفه سنگین واردات بر خودرو، کاهش بودجه یارانه نقدی و در نتیجه حذف گروه زیادی از مردم از دریافت یارانه، افزایش قیمت حامل های انرژی و حذف یارانه نقدی نان بخشی از این لایحه است که مستقیما بر وضعیت معیشتی و رفاهی مردم تاثیرگذار است.
این در حالی است که ارقام بودجه برخی ادارات، سازمان ها و نهادها به طور کم سابقه ای افزایش داشته که در نهایت منجر به بستن چنین لایحه سنگینی و تحمیل آن بر مردم شده است. دولتی که داعیه حمایت از مردم و مقابله با عناصر رانت خوار را دارد، شایسته نیست که با افزایش قیمت ها در بودجه سال بعد، کمبود ها و نارسایی های خود را بر مردمی تحمیل کند که با مشقت فراوان روز خود را شب می کنند.
کیست که نداند افزایش قیمت حامل های انرژی آن هم با این ارقامی که سخنگوی محترمتان اعلام کرده اند، حاصلی جز بالا رفتن سطح عمومی قیمت ها و نارضایتی مردم ندارد. افزایش قیمت بنزین در وهله اول موجب افزایش کرایه حمل و نقل عمومی و در نتیجه سرایت آن به سایر بخش های کشور است که این امر به نوبه خود باعث افزایش تورم و گرانی شده و فشار آن مستقیما بر دوش مردم محروم وارد می شود.
افزایش بی سابقه عوارض خروج از کشور نیز به بهانه تقویت سیستم گردشگری داخلی عذر بدتر از گناه است، زیرا با این اتفاق مردمی که شاید ماه ها اندوخته خود را برای گذراندن در کشوری که ندیدند ، پس انداز کردند، اینک آرزوی های خود را نقش بر آب می بینند و حتی افرادی که برای دیدن فرزندان خود با هزار زحمت از خورد و خوراکشان می زنند تا لحظه ای جگر گوشه هایشان را ببینند، با این اقدام محروم شده و در عوض ثروتمندان و اقشار مرفه مانند همیشه از این تصمیم نه تنها ناراحت نشده، که خوشحال نیز خواهند شد که رفتن به خارج از کشور فقط برای آنها و آقازاده ها امکان پذیر خواهد شد!
آقای رئیس جمهوری! چرا باید هزینه سفر داخلی به نقاط زیبای گردشگری از جمله کیش یا بندرعباس تفاوت چندانی با رفتن به ترکیه یا کشورهای دیگر مانند ارمنستان یا گرجستان نکند؟ این تصمیم عجولانه باعث نارضایتی ایرلاین ها نیز خواهد شد زیرا کاسبی آنها را هم تحت شعاع قرار خواهد داد.
البته ظاهرا قرار است قیمت جرایم راهنمایی و رانندگی نیز افزایش یابد تا پازل مدیریتی و گرانی دولت در کشور کامل شده و مردم از این همه افزایش قیمت سورپرایز شوند! البته این مبحث نیاز به بررسی کارشناسانه تر دارد و در آینده نزدیک در باره پیامدها و نتایج این تصمیم دولت به تفضیل سخن خواهیم گفت، اما در این نوشتار کوتاه به این مختصر اکتفا کرده و عواقب این تصمیم تلخ و ناپخته دولت را به نمایندگان محترم مجلس واگذار می کنیم تا آنها به عنوان نماینده و حامی مردم در صحن علنی و کمیسیون های مجلس با دولت بحث و جدل کرده وآنها را متوجه عواقب این لایحه بکنند.
البته در سنوات قبل شاهد بودیم که نمایندگان مجلس لایحه بودجه را بنا بر مصلحت اندیشی دچار تغییر و تحول کرده اند که امیدواریم امسال نیز این اقدام با شدت بیشتری دنبال شود تا مردم همچنان در سبد حمایتی دولت باقی مانده و فقط آقازاده ها و ثروتمندانی که یک شبه راه صد ساله رفته اند، از این تصمیم دولت ابراز رضایت نکنند.
آقای روحانی! مردمی که با هزار امید و آرزو به شما رای دادند، همچنان منتظرند تا شما با اتخاذ تصمیم های لازم در جهت حمایت از آنها گام بردارید، نه برای رضای خاطر گروه یا جناح خاصی که فقط دنبال رانت و فربه شدن بیشترند! لطفا، حتما در این لایحه تجدید نظر کنید.