توسعه بازار سرمایه با ورود ابزارهای جدید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محسن خدابخش در همایش باید و نباید های معاملات الگوریتم  در بورس، گفت: ۱۲ سال از اجرای قانون بازار می‌گذرد و نیاز بازارهای سرمایه تغییر کرده است. پس از آن قانون توسعه ابزار ها به اجرا رسید و تاکنون دستورالعمل‌های متعددی با همفکری و همت مدیران سازمان بورس به اجرا رسیده است و در نقطه فعلی می توان نمره قابل قبولی را به روند اجرای قوانین داد.  
 
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه امروز ما با ابزارهای نوینی در بازار سرمایه مواجه هستیم، اظهار کرد : به طور قطع این ابزارها به کمک سیستماتیک شدن بازارسرمایه می آیند  و باید توجه داشته باشیم که بازار سرمایه ما هم منفک از بازارهای جهانی نیست و آیتم های کلان بازار ایران از بازارهای بین المللی تاثیر می پذیرد. برای مثال عواملی مانند قیمت برابری ارزها، قیمت های جهانی در بازار سرمایه کشورمان موثر هستند. با توجه به پیشرفت های فناوری ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه ابداع شده است، این ابزارهای جدید امکان استفاده از فرصت های آربیتاژی را به افراد می دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه کسب درآمد در بازار سرمایه نیاز به دانش دارد، گفت: باید امکانات توسعه بازار از طریق ورود ابزارهای جدید فراهم شود و فراهم امدن این شرایط بدون استراتژی و تعریف درست از الگوریتم امکان پذیر نیست. برای داشتن استراتژی مدیریت در بازار سرمایه باید از مباحث الگوریتمی استفاده کنیم.
 
خدابخش با اشاره به پیچیدگی مدیریت فناوری در بازار سرمایه گفت: در سال ۲۰۱۰ در بورس آمریکا به دلیل ورود معاملات پر بسامد به سیستم بازار ۳۶ دقیقه قفل شد و همین عامل باعث افت ۱۰ درصدی بازارشد چرا که سفارشات سنگینی وارد سیستم شده بود.
 
وی ادامه داد: علت این موضوع در بازار سرمایه آمریکا در سال ۲۰۱۴ کشف شد. این افت ۱۰ درصدی ناشی از سفارشاتی بود که به قصد اجرا وارد  بازار نشده بود و سفارشات بدون پشتوانه بودند.   در واقع این سفارشات ساختگی بودند تا فرصتی پیش آید که برخی از شرکت ها بتوانند در این فرصت به وجود آمده سفارشات خود را به اجرا بگذارند.
 
وی افزود: بنابراین با ورود ابزارهای جدید به بازار نظارت بر بازار هم مستلزم نظارت‌های سیستماتیک است و برای اینکه در بازارسرمایه در لحظه عمل کنیم ناگزیر هستیم که به سمت معاملات الگوریتم حرکت کنیم. اما معتقدم این ابزار نباید تنها در راستای توسعه بازار استفاده شود می توان این ابزار جدید را  برای مدیریت ریسک ها هم  به کار برد.