روحانی و آدرس افزایش قیمت دلار
این اختیارات به ویژه در برخی امور و کالاها که انحصار دولت در آن درجه بالایی دارد به وضوح دیده می‌شود. بازار ارز و تحولات آتی آن از جمله بازارهایی است که به دلیل داشتن عرضه انحصاری ارز از سوی بانک مرکزی، رییس دولت می‌تواند درباره آن به طور دقیق جواب دهد و پیش‌بینی کند. به این ترتیب است که بازیگران بازار ارز به ویژه بازیگران عمده در سمت تقاضای ارز بدون تردید در روزها و هفته‌های آینده همچنان متقاضی ارزهای معتبر خواهند بود و می‌دانند که قیمت ارز دست‌کم به روایت رییس‌جمهور، به سمت صعود میل دارد.
 
حسن روحانی رییس‌جمهور ایران و رییس دولت دوازدهم در روزی که گزارش 100‌روز نخست فعالیت دولت را ارائه می‌کرد درباره نرخ ارز حرفی زد که بازیگران عمده آن را گرفتند و براساس آدرس رییس دولت دست‌کم تا دی‌ماه دست از خرید برنمی‌دارند. رییس دولت گفت: «در این فصل یعنی ماه‌های آذر و دی همیشه قیمت ارز بالا می‌رود اما در ماه‌های بهمن و اسفند پایین می‌آید و این موضوع امسال هم مستثنی نیست.»‌ این آدرس رییس دولت را چه کسی به او داده است؟ آیا مجموعه گروه اقتصادی کابینه دوازدهم تصمیم گرفته‌اند نرخ دلار و سایر ارزهای معتبر را در دو ماه آذر و دی افزایش دهند؟
 
آیا رییس کل بانک مرکزی به روحانی گزارش کرده است که کاری از دستش برنمی‌آید و قیمت ارز در این دو ماه باید افزایش یابد؟ معاون و دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهور در این‌باره به او مشورت داده‌اند؟ این رییس دولت اما چند دقیقه بعد می‌گوید: «درآمد ارزی ما خیلی بیشتر از نیاز ارزی ماست و در برخی کالاها اعم از نفت و میعانات گازی و کالاهای غیرنفتی در مجموع بالاست و تراز ارزی مثبت است.»‌ باید به رییس دولت یادآور شد اگر درآمد ارزی بیشتر از نیاز ارزی است، چرا باید قیمت دلار در آذر و دی‌ماه افزایش یابد؟ آیا تیم اقتصادی دولت نباید به رییس دولت یادآور شوند که در برابر دیدگان میلیون‌ها ایرانی این‌گونه درباره بازار ارز متناقض حرف نزند؟
 
به نظر می‌رسد قیمت ارز مطابق با آنچه در سخنان رییس دولت است از امروز 12 آذر‌ تا 30 دی‌ماه یعنی به مدت 48 روز به سمت پایین نمی‌آید، مگر اینکه دولت بخواهد. جدای از اینکه بازار ارز در روزهای آینده به کدام سو حرکت کند، باید به رییس‌جمهور هشدار داد که پیش از اینکه در برابر دیدگان میلیون‌ها ایرانی که بازیگران عمده ارز نیز بخشی از همین ایرانی‌ها هستند قرار گیرد و اسرار هویدا کند، بهتر است با مشاوران و معاونان خود درباره آنچه می‌گوید مشورت کند. مگر می‌شود که عرضه (درآمد ارزی) بیشتر از تقاضا (نیاز ارزی) باشد و بی‌جهت در دو ماه آذر و دی‌‌ قیمت‌ها در بازار صعودی شود و همه مرزهای روانی را بشکند و کابوس برگشت تورم را نوید دهد.