تشریح فعالیت بانک قرض الحسنه مهر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در برنامه شبانگاهی شبکه تابان یزد، یک دهه فعالیت این بانک در راستای احیا و تحقق بانکداری اسلامی در بستر قرض الحسنه را تشریح کرد و درباره نگاه مردم به سیستم بانکی گفت: سیستم بانکی یکسری قوانین و مسائل حقوقی دارد که شاید خیلی از مردم درباره آنها اطلاع نداشته باشند.
وی افزود: هم اکنون دو دسته بانک تجاری و قرض الحسنه در کشور فعالیت دارندکه البته در کنار آنها بانک های تخصصی نیز خدمات بانکی ارائه می کنند.
وی اضافه کرد: وظیفه بانک‌های تجاری جمع آوری پول های خرد مردم برای استفاده در فعالیت های تولید و کمک به اقتصاد و صنعت کشور است، هر چند که در مواقعی به دلیل عدم پرداخت تسهیلات به مردم بخاطر وظایف تعریف شده، سطح توقعات مردم را تغییر داده اند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: همین عامل موجب شده تا در کنار حدود ۳۰ بانک بزرگ و تجاری کشور، وجود بانک های قرض الحسنه نیز احساس شود، از این رو دو بانک قرض احسنه مهر ایران و رسالت در این زمینه فعالیت می کنند.
اکبری خاطرنشان کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران از ده سال قبل به همت و سهامداری ۱۰بانک بزرگ با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی تاسیس شد و هم اکنون نیز با پشتوانه پول های مردم اداره می شود به همین دلیل ۹۰درصد منابع جذب شده در قالب تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های معیشت، درمان، کمک به زندانیان و موارد دیگر به افراد نیازمند پرداخت می شود.
وی درباره راه‌های جذب منابع در این بانک نیز گفت: در مرحله نخست رجوع به نیت های خیرخواهانه مردم مدنظر بانک قرض الحسنه مهر ایران است، به صورتی که افراد با افتتاح یک حساب جاری با رسیدن به یک معدل از تسهیلات امتیازی بانک استفاده می کند و شرایط وام گیری دیگران را نیز فراهم می کند.
وی تصریح کرد: در واقع مصداق فعالیت این بانک در این بخش همان ضرب المثل معروف «دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می کاریم تا دیگران بخورند» است، از این رو توصیه می کنیم مردم برای استفاده از برکات قرض الحسنه اقدام کنند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه سیستم مدیریت منابع این بانک عملکرد مطلوبی داشته، افزود: در طرح تسهیلات حمایتی معادل آورده یک شرکت، بانک نیز مبلغی را اختصاص می دهد و به صورت مستقیم به کارگران و کارمندان آن مجموعه، وام می پردازد.
اکبری یکی دیگر از طرح های تسهیلاتی را وام ازدواج با عنوان «پیوند مهر» معرفی کرد و گفت: این طرح یک تا ۱۰ساله است و هر فرد برای فرزندش می تواند ماهانه حداقل از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در بانک سرمایه گذاری کند و در پایان زمان مقرر در قرارداد چندبار از تسهیلات بانک برای تامین هزینه های ازدواج استفاده کند ضمن آنکه امسال در مجموع ۲۶ هزار فقره وام ازدواج درطول ۸ ماه در کشور توسط شعب این بانک پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: طرح دیگر صندوق های خانواده است که در مراحل پایانی اجرایی شدن است و خانواده ها می توانند با سرمایه گذاری منابع خود در بانک قرض الحسنه مهر ایران به جای صندوق های خانگی، به همان میزان ازمنابع بانک برای دریافت تسهیلات بیشتر استفاده کنند که البته مدیریت پرداخت وام به عهده خود خانواده هاست.
این مسئول درباره آثار و برکات پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نیز گفت: برکات این کار در مرحله نخست در زندگی کارکنان این بانک به صورت ملموس قابل مشاهده است در کنار آن با جامعه ای مواجه هستیم که قشری از آنها به عنوان طبقه ضعیف با تسهیلات ۲ تا ۵میلیون تومانی بسیاری از مشکلاتشان را حل می کنند .
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار داشت: جامعه ایران هم اکنون به بانک های تجاری و قرض الحسنه در کنار یکدیگر نیاز دارد با این تفاوت که بانک های قرض الحسنه با پول مردم اداره می شود ازاین رو نیازمند اعتماد بیشتر مردم است.
شایان ذکر است، دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به همراه سلیمان توکلی عضو هیات مدیره در این سفر دو روزه با زمانی قمی استاندار یزد ودکتر جمالی نژاد شهردار یزد در این استان نیز دیدار کرد .
دکتر اکبری همچنین ضمن افتتاح نخستین دیتاسنتر استانی بانک قرض الحسنه مهر ایران با حضور در جمع روسای شعب و دوایر ستادی به ارزیابی عملکرد مدیریت شعب استان یزد در حوزه های مختلف بانکداری، بررسی پتانسیل های اقتصادی و افزایش سهم بانک از بازارهای هدف پرداخت.