تبیین تعریف واحد از مناطق آزاد ضروری است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«مرتضی بانک » چهارشنبه در گردهمایی معاونان و مدیران فرهنگی مناطق آزاد کشور افزود: ارایه مفهوم یکسان و جامع از یک برنامه و هدف برای جامعه بسیار اثرگذار است و برای موفقیت های آن هدف همه باید به یک فهم و برداشت یکسان از آن موضوع دست پیدا کنند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تاکید کرد اهداف، برنامه ها و مسائل کلان مناطق آزاد به صورت جامع، هماهنگ و دقیق به جامعه، مردم و مسئولان معرفی نشده است.
 
بانک ادامه داد: باید بررسی کنیم تا برداشت های نادرست از مناطق آزاد را از اذهان پاک کنیم.
 
مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: برای حل مشکل تبیین ناقص ظرفیت های مناطق آزاد باید از محورهای مهم اطلاع رسانی و تبلیغاتی بهره بگیریم اما این محورها باید از یک رویه هماهنگ، نگاه و نگرش منطقی توام با اجماع سازی برخوردار باشد تا اهداف بدرستی پیاده سازی شود.
 
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: پرسش هایی میان مردم و مسئولان مطرح است که هدف از ایجاد مناطق آزاد چیست؟ یا اینکه مناطق آزاد با موضوع قاچاق چه می کنند؟
 
«باید در پاسخ گفت: فقدان تبیین و تعریف دقیق از اهداف و برنامه های مناطق آزاد سبب بروز چنین برداشت های اشتباه شده است».
 
وی ادامه داد: برداشت از قاچاق در مناطق آزاد فقط ناشی از تلقی نادرست مردم و مسئولان از تعاریف و اهداف مناطق آزاد است.
 
به گفته بانک، توجه به ظرفیت های جوامع و کشورهای پیرامون ایران و فرصت هایی که در رقابت های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری می تواند به وجود بیاید، اعمال فشارها و تحریم های آمریکا را بی اثر می کند.
 
ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و نیز 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
 
دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد.