سهم بانک صنعت ومعدن در بازار اعطای تسهیلات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،افخمی همچنین افزود: بانک صنعت و معدن طی سال 1395 معادل 900 میلیارد تومان به طرح‏های صنعتی و معدنی تسهیلات پرداخت نموده که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. 
وی خاطرنشان ساخت: سرمایه بانک در پایان سال 85، مبلغ 730 میلیارد تومان بوده است و از محل افزایش سرمایه که در سال 86، مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون دلار به بانک اختصاص داده شد، سرمایه بانک به 2070 میلیارد تومان رسید و همچنین در سال 95  جمعاً 4 هزار میلیارد تومان شد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: سرمایه بانک صنعت و معدن تا پایان سال 95 به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با بانک های توسعه ای جهان در سطح پایینی قرار دارد.
 
• وزیر امور اقتصادی و  دارایی:
نقش مهمی در رونق صنعت و معدن دارید
پس از سخنان مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه روند برگزاری مجمع، کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه‏ ای و تخصصی است که انتظار می‏ رود در رونق بخش صنعت، معدن و تجارت اقدامات مهمی را به انجام برساند. البته برای رونق این بخش‏ها نباید بانک صنعت و معدن تنها باشد بلکه صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و مدیریت صنعتی هم می‏ بایست حمایت و کمک‏هایشان را دریغ نکنند.
وی افزود: در بحث صنایع کوچک و متوسط که در ابتدا قرار بود بانک توسعه تعاون حمایت‏ های لازم را از این بخش داشته باشد و باید این موضوع در زمان مشخص مورد بررسی قرار گیرد، از طرفی بانک ایران و اروپا با توجه به شرایط پسا برجام می‏تواند به عنوان یک بانک قدرتمند عمل کند.
وی افزود: در بحث فاینانس نیز که حدود 30 میلیارد دلار است بیشتر به دو بخش طرح‏های صنعتی و آب پرداخته شده است که اگر بتوانید بخش خصوصی را نیز در بحث فاینانس مشارکت دهید، آن‏ها نیز می‏توانند در جهت رونق صنعت کمک کننده باشند و بسیار مطلوب است.
کرباسیان در خصوص نوسازی صنایع عنوان داشت: در رشد 8 درصدی سالیانه برنامه ششم 7/2 آن بحث افزایش بهره‏ وری می‎باشد بدین معنی که نیاز به نقدینگی، نوسازی، پرکردن ظرفیت‏های خالی و استفاده از زمینه‏ های صادرات احساس می‏ شود که باید در برنامه‏ های راهبردی لحاظ شود.
وزیر اموراقتصادی و دارایی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع شرکت‏های دانش‏ بنیان از موارد مهمی است اما متاسفانه فضای این بخش در سیستم بانکی کشور خالی است و باید حمایت‏های لازم از دانش‏ بنیان‏ها و استارت‏آپ‏ها صورت گیرد.
وی گفت: در زمینه معادن باید سیاست‏های وزارت صنعت را دنبال کنیم. در وزارت نفت بخش‏های اکتشاف، بهره‏ برداری و نگهداری تجمیع شدند و اقدام پسندیده‏ ای بود، اگر امکان این اقدام در بخش معادن هم وجود داشته باشد، خالی از لطف نیست.
کرباسیان افزود: از محورهای مهمی که در بودجه کشور وجود دارد اشتغال، دانش‏ بنیان‏ها، پروژه‏های زیست محیطی و اصلاح ساختار در بخش‎های انرژی، یارانه و صندوق بازنشستگی‎ است که سه بخش اول مرتبط با حوزه فعالیت بانک صنعت و معدن است و خواهش بنده این است که به این حوزه‏ ها بیشتر توجه شود.
 
• شریعتمداری: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک توسعه ‏ای روند رو به رشدی داشته است.
پس از سخنان کرباسیان، در ادامه روند برگزاری مجمع، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ابتدا از گزارش عملکرد بسیار خوبی که توسط مدیرعامل و هیات مدیره بانک صنعت و معدن ارائه شد، کمال تشکر را دارم. خوشبختانه این بانک به عنوان بانک توسعه‏ ای با حضور مدیریت مهندس افخمی روند رو به رشدی داشته است.
وی افزود: این گزارش نشان دهنده افزایش 2 برابری اعطای تسهیلات می‏ باشد. همچنین افزایش درآمدهای ارزی با برداشته شدن تحریم‏ها شرایط مطلوب‏تری را برای تامین مالی ارزی ایجاد کرده است. 
وزیر صنعت خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن در هدایت و حمایت صنایع بزرگ نیز اقداماتی را انجام داد و باید توجه داشت کوچک شدن اقتصاد کشور به صلاح نیست و باید در بخش‏های نفت، گاز، انرژی و معادن در کشور از شرکت‏های دانش‏ بنیان استفاده و حمایت شود و این ظرفیت‏ها در کشور نشان‏دهنده این است که اقتصاد ایران باید توسط تصمیم‏ گیری بزرگ وسعت پیدا کند.
شریعتمداری گفت: اقتصاد ایران بسیار به نظام بانکی متصل است و ما اگر بخواهیم ظرفیت‏های دیگری را مانند دانش‏ بنیان‏ها تقویت کنیم و تا حدی تمرکز اقتصاد ایران را از نظام بانکی برداریم مهم‏ترین عضو در نظام بانکی، یعنی بانک صنعت و معدن است چرا که می‏تواند نقش سازنده‏ ای در حمایت از دانش‏ بنیان‏ها داشته باشد.
وی در خصوص افزایش سرمایه افزود: افزایش سرمایه 6 درصدی بانک صنعت و معدن توسط بانک مرکزی بیانگر این است که ما از شرایط مطلوب بانک‏های تخصصی و توسعه‏ ای دنیا بسیار عقب هستیم و از آقای پورمحمدی درخواست می‏ کنیم با توجه به تجربیاتی که در نظام بانکی کشور نیز دارند در خصوص مسئله افزایش سرمایه بانک‏های تخصصی و توسعه‏ ای رویکرد جدی‏تری داشته باشند.
شریعتمداری اظهار کرد: مسئله مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد مسئله نوسازی واحدهای صنعتی است و باید بررسی شود که آیا بانک‏ها به اعطای تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات فرسوده و واحدهای تولیدی می‏پردازند یا خیر، و این اقدام اگر صورت می‏گیرد آیا تولیدات آن واحد تولیدی جایگزین واردات می‏ شود یا برای صادرات نیز سرمایه‏ گذاری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع معدن که بسیار در کشور نادیده گرفته شده است باید مورد پیگیری قرار گیرد چرا که با توجه به ظرفیت‏های زیادی که کشور در بخش معدن دارد این موضوع از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است.
وی عنوان داشت: با حمایت‏های وزیر اقتصاد برای اولین بار یک نقشه راه 4 ساله برای توسعه معدنی کشور طراحی کرده ‏ایم که ابعاد گسترده‏ ای دارد و بانک صنعت و معدن نیز می‏ بایست توجه ویژه ‏ای به این مقوله داشته باشد.
وی افزود: تامین مالی بخش معادن بسیار اهمیت دارد. مرحله ابتدایی فعالیت معادن موضوع اکتشاف است اما متاسفانه در حال حاضر ابزارهای اکتشاف بسیار مستهلک می‏ باشند که باید با تامین مالی این ابزارها را نوسازی کنیم.
 
• پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه: بانک صنعت و معدن یک بانک منضبط است
پورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن یک بانک چابک، منضبط و مؤثر است. این بانک با تعداد شعب محدود و با وجود نیم درصد پرسنل نظام بانکی عملکرد بسیار پرفروغی دارد که قابل مقایسه با بسیاری از بانک‏های بزرگ کشور نمی‏ باشد.
وی افزود: بانک‏های کشور با حجم وسیعی طلبکار دولت و بدهکار به بانک مرکزی هستند اما خوشبختانه بانک صنعت و معدن رقم قابل توجهی از دولت طلب نداشته است و تقریباً هیچ اضافه‏ برداشتی از بانک مرکزی نیز ندارد و این نشان دهنده انضباط مالی بانک صنعت و معدن است.
پورمحمدی بیان داشت: نکته مهم دیگر اینکه بانک صنعت و معدن به شرکت‏ داری و بنگاه‏داری مانند بسیاری از بانک‏ها نمی‏ پردازد و این بانک با دارایی محدود درآمدزایی بالایی دارد و رشد 40 درصدی حاصل از دارایی‏ها مبین این اقدام است.
وی عنوان داشت: از سوی دیگر وجه تمایز بانک صنعت و معدن نسبت به بانک‏های دیگر، مدیریت ممتاز این بانک با حضور مهندس افخمی می‎باشد که موجب امیدواری فعالان صنعتی شده است.
وی در خصوص حجم مطالبات مشکوک الوصول بانک خاطرنشان کرد: متاسفانه نقطه ضعف این بانک مطالبات مشکوک الوصول است که وجه نامناسبی به بانک داده است و اقدامی مانند پذیرش مطالبات مشکوک الوصول توسط سازمان مالیاتی کشور از سوی وزارت اقتصاد باید مورد رسیدگی قرارگیرد.
پورمحمدی بیان داشت: سال آینده سال خاصی برای بخش صنعت و معدن که از موضوعات خاص برنامه ششم نیز هست، می‏ باشد و برای حمایت از این دو بخش، 4 نهاد توسعه‏ ای باید به صورت زنجیره‏ وار اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: این چهار نهاد شامل سازمان برنامه و بودجه می‏ باشد که به عنوان مسئول راهبردی امر توسعه با توجه به منابع محدود برای این بخش منابع را آماده می‏ کند، دومی صندوق توسعه ملی است که تامین مالی را انجام می‏ دهد و دیگری بانک صنعت و معدن می‏ باشد که فعالیت‏ها و اقدامات معناداری را در جهت رونق بخش‏های صنعت و معدن به انجام می‏ رساند و در پایان دو نهاد توسعه ای ایدرو و ایمیدرو که آن‏ها نیز منابع مورد نیاز را تامین می‏ کنند.
در پایان اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: فعالیت‏های بانک صنعت و معدن در بخش صنایع کوچک و متوسط مثال زدنی است و بانک مرکزی در سال گذشته در کنار بخش مسکن در بخش SME نیز تامین مالی کرده است و این بانک با مدیریت شایسته مهندس افخمی توانست در راستای رونق صنایع کوچک و متوسط اقدامات مثبتی را به انجام برساند.
کمیجانی بیان داشت: بحث افزایش سرمایه یکی از مشکلات بزرگ نظام بانکی ما می‏باشد و در حال حاضر بانک‏های توسعه‏ ای که باید بالای 20 درصد افزایش سرمایه داشته باشد اکنون 11 درصد افزایش سرمایه دارد.
وی گفت: خوشبختانه این بانک با وجود دارایی محدود در ایجاد روابط کارگزاری با بانک‏های خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده است.