فعالیت بیش از ۷هزار کانال تلگرامی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از شرق، مرتضی موسویان در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفته است: «هفت‌هزارو ۵۰۰ کانال فعال هستند و ۴۰ درصد آنها شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) دریافت کردند». موسویان پیش از این بیان کرده بود: «با راه‌اندازی سامانه «شامد» برای احراز هویت کانال‌های با بیش از پنج هزار کاربر، دولت و حاکمیت به‌دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی نیست، بلکه حاکمیت با راه‌اندازی این سامانه به‌دنبال استفاده مفید از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و ممانعت از کلاه‌برداری و اشاعه ناهنجاری‌های اجتماعی است». او در توجیه این اقدام گفته بود: «در تمام دنیا نیز فعالیت در فضای مجازی از سوی افرادی انجام می‌شود که هویت آنها برای دولت مربوطه مشخص است و افراد دارای هویت مجازی و غیرواقعی نیستند. بنابراین نمونه‌های خارجی آن در دنیا وجود دارد و ثبت راه‌اندازی سایت و کانال در بیشتر کشورهای دنیا ازجمله آمریکا مرسوم است. حتی دو سایت خارجی وجود دارد که مشخصه واحد محتوای دیجیتال را ثبت می‌کنند. IP (آدرس پروتکل اینترنت) دستگاه‌هایی که در فضای مجازی مشارکت می‌کنند با توجه به استفاده از IP نسخه شش قابل پیگیری است». او بیان کرده است: «۳۰۰ هزار کانال و گروه فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی داریم که از این تعداد هفت‌هزارو ۵۰۰ کانال فعال هستند و ۴۰ درصد از این تعداد، شامد دریافت کرده‌اند. امیدواریم این رقم به ۷۰ درصد افزایش یابد». بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز ملی فضای مجازی که تا پایان روز ۱۵ مهرماه امسال برآورد شده، تعداد کانال‌های فارسی در شبکه تلگرام به ۶۲۶هزارو ۵۳۹ کانال رسیده و در مدت ۱۰ روز، بالغ بر ۱۰ هزار کانال به تعداد کانال‌های فارسی ایجادشده در تلگرام، افزوده شده است. به نحوی که در روز پنجم مهرماه امسال، تعداد کانال‌های ایجادشده ۶۱۶هزارو ۷۶ کانال اعلام شده بود.
 
درهمین‌حال برآورد شده روزانه بالغ بر دو هزار کانال به تعداد کانال‌های فارسی تلگرام افزوده می‌شود و از تعداد کانال‌های ایجادشده، حدود ۲۳۵هزارو ۱۰۹ کانال به‌روزرسانی شده است. بررسی انتشار روزانه مطالب در شبکه تلگرام نیز نشان می‌دهد که در عرض یک ساعت و در پیک ترافیک (ساعت ۲۲) نزدیک به ۲۴۱ هزار مطلب در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است و کمترین میزان انتشار مطلب نیز به ساعت چهار بامداد با ۱۷هزارو ۱۹۲ مطلب بازمی‌گردد. این درحالی است که در ساعت ۲۳ حدود ۲۱۵ هزار مطلب در کانال‌های فارسی منتشر می‌شود. آخرین برآوردها حاکی از آن است که در ۲۴‌ساعت، دومیلیون‌و ۹۵۲هزارو ۷۳۷ مطلب در کانال‌های فارسی منتشر شده که در مقایسه با ۱۰ روز اخیر، افزایش بالغ بر صد هزار مطلب را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، متوسط تعداد مطالب کانال‌ها نیز نشان می‌دهد که هر کانال در یک روز حدود ۱۳ مطلب منتشر می‌کند. دراین‌میان متوسط بازدید هر مطلب ۷۱۶ بار است. همچنین تعداد کل بازدیدهای کانال‌های تلگرام در یک روز یک‌میلیاردو ۸۷۲ میلیون‌و ۳۴۶ هزار بار عنوان شد و این درحالی است که اواسط هفته گذشته، تعداد کل بازدیدهای کانال‌های تلگرامی از مرز دو میلیارد بازدید هم گذشته بود.
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خبر دیگری را در حوزه ارائه مجوز شامد بیان کرد مبنی‌بر اینکه نرم‌افزارهای و اپلیکیشن‌های موبایل نیز دارای شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال خواهند شد. به گفته موسویان، ۱۳۰ هزار نرم‌افزار کاربردی موبایلی (اپلیکیشن)، شامد دریافت کردند و انتظار می‌رود این رقم به ۲۰۰ هزار نرم‌افزار افزایش یابد. او ادامه داده است: «برای اعطای شامد با فروشگاه‌های اپلیکیشن (اپ‌استورها) کار می‌کنیم و اعطای شامد به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و در اجرای این طرح، هیچ نرم‌افزاری بدون مجوز شامد امکان ارائه در فروشگاه‌های اپلیکیشن را نخواهد داشت». او در ادامه به آمارهای دیگری نیز اشاره کرده و افزوده است: «از ابتدای تشکیل این مرکز تاکنون، ۵۳ نرم‌افزار مجوز گرفته‌اند». او گفت: امروز مجوزی که برای نرم‌افزارها ارائه می‌شود، مطابق با طرح شامد است و با وجودی که ۲۰۰ هزار سایت اینترنتی در کشور فعال است اما از این تعداد، ۷۰ هزار سایت دارای مجوز شامد هستند و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم سه‌چهارم سایت‌های اینترنتی داخل کشور را شامددار کنیم».
 
به گفته او، با آمدن وب ۳ در سال ۲۰۲۰ موضوع محرمانگی در فضای مجازی از بین می‌رود و به‌همین‌دلیل باید نحوه زندگی در فضای مجازی را یاد گرفته و به شناخت درست برسیم. او در پایان گفته است: «قدم بعدی‌ ما ارائه نشان‌های هوشمند بر بستر انتقال محتواست».