موج دوم تحول صنعتی با بلاک چین
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، امروزه شاهد موج بعدی تکاملی "اینترنت ارزش" هستیم که توسط  بلاک‌چین پشتیبانی می‌شود و این می‌تواند ابزاری باشد که موج دوم تحول صنعتی را در بسیاری از بخش ها ایجاد کند. بلاک‌چین یکی از تکنولوژی‌های مورد بحث در صنعت بانکداری و یکی از جالب ترین تحولات در بخش تکنولوژی است.
 
در نشست سالانه سازمان جهانی تجارت جهانی (WEF-۲۰۱۶) در داووس سوئیس، رهبران بزرگترین موسسات مالی و سازمان‌ها تکنولوژی بلاک‌چین‌ را به عنوان یک نوآوری اخلالگر که توانایی تغییر چشم انداز بانکی را دارد، مورد بحث قرار دادند.
 
انجمن اقتصاد جهانی تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۷، ده درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در بلاک‌چین ذخیره خواهد شد.  تکنولوژی بلاک‌چین اختراع شد تا امکان ظهور بیت کوین را فراهم آورد. همانطور که نام آن به زبان انگلیسی نشان می‌دهد، یک زنجیره ای از بلوک‌هایی است که یک پایگاه داده بزرگ برای عموم فراهم می کند و از طریق آن اطلاعات از فرستنده به گیرنده ارسال می شود. به هر حال، داده های این مبادله توسط بازیکنان مستقل مختلف متصل به همان شبکه تأیید شده اند.
 
بانک‌ها اصلی‌ترین ذینفعان بلاک‌چین هستند و پول‌های مجازی بر اساس این پروتکل ساخته شده اند. اما این بانکداری سنتی است که کم کم متوجه اهمیت این تکنولوژی شده و همانطور که توسط سانتاندر تخمین زده شده است بانک‌ها با این تکنولوژی تا ۲۰، ۰۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهند کرد.
 
بانک ها در سراسر جهان به دنبال کاهش هزینه ها هستند، اما تکنولوژیست‌ها و متخصصین کسب و کار باید تغییرات موثر را برای پیوستن تکنولوژی‌های اخلالگر به هنجارهای بانکداری ایجاد کنند. بانک‌ها به روش‌های مختلف از جمله مشارکت با فین‌تک‌ها، شرکت در کنسرسیوم‌های جهانی و راه اندازی راه حل‌های داخلی خود، این تکنولوژی را مورد بررسی قرار می دهند.
 
در حالیکه بانک‌ها و موسسات مالی مشغول آزمودن موارد استفاده این تکنولوژی هستند، بانک های مرکزی کشورهای مختلف نیز علاقه مند به این تکنولوژی جدید شده اند و اظهاراتی را ارائه کرده اند که  بلاک‌چین می تواند برای معاملات مالی بسیار ارزشمند باشد.
 
به طور مختصر به چند نمونه از حوزه‌هایی که تحت تاثیر این تکنولوژی قرار گرفته اند اشاره می‌کنیم.
 
صنعت پرداخت:
 
فضای این صنعت توسط نوآوری دیجیتال به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما تمرکز آن از خدمات پرداخت اختصاصی و یا هاب منطقه‌ای شروع شده و مشارکت‌ها را به یک مدل جهانی تبدیل می‌کند که پرداخت‌های آنی را در هر نقطه از جهان انجام می‌دهد.
 
تکنولوژی بلاک‌چین از سه راه می‌تواند این انتقال را فعال کند. اول با قابلیت پردازش معامله تقریبا آنی بدین‌ گونه که بلاک‌چین می‌تواند با ایجاد یک شبکه غیر متمرکز اعتماد و شفافیت هر معامله را افزایش می‌دهد، نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد و با حذف واسطه هزینه‌ها ریسک قیمت گذاری را کاهش می‌دهد.
 
 سوم،  بلاک‌چین فرصت‌های جدید پیچیده ای را فراهم می‌کند، مانند قراردادهای هوشمند که به صورت خودکار پرداخت انجام می‌شود. بنابراین بلاک‌چین برای افزایش ارزش پرداخت بدون آسیب رساندن به سرعت، یکپارچگی و شفافیت تقریبا ضروری است.
 
بازارهای سرمایه:
 
در حال حاضر یک کنسرسیوم با شرکت بیش از از ۲۰ بانک با شرکت فین‌تک R۳ کار می‌کند تا پتانسیل‌های بالقوه برنامه‌های  بلاک‌چین را در بازارهای سرمایه بررسی کنند و بانکهایی به این کنسرسیوم ملحق می‌شوند در حال افزایش است.
 
با تکنولوژی بلاک‌چین شاهد امنیت، تسویه و حل و فصل  کارامد تر و سریعتر در بازار سرمایه خواهیم بود. قبل از استفاده از تکنولوژی Blockchain،  به یک تلاش هماهنگ برای تعریف یک چارچوب مشترک و قانونی در بازار سرمایه نیاز است که کاربران بتوانند با قاطعیت داده‌ها را به اشتراک بگذارند و ریسک‌ها و اعتبارات خود را را مدیریت کنند.
 
تامین مالی تجارت:
 
 بلاک‌چین توانایی انقلابی در صنعت تامین مالی تجارت را دارد که توسط شبکه پیچیده‌ای از بازیگران و چندین فرآیند دستی و فشرده کاغذی شناخته می‌شود. بسیاری از بانک‌های بزرگ، از جمله بانک مرکزی آمریکا، Standard Chartered، Barclays و DBS، در حال حاضر بر روی اثبات مفهوم  برای بررسی امکان دیجیتالی کردن دارایی‌های تامین مالی تجارت، در دفاترِ ثبتِ توزیع شده کار می کنند. برای مثال، Standard Chartered و DBS در حال حاضر بر روی یک راه حل  بلاک‌چین مبتنی بر Ripple برای ایجاد خدمات مالی نوآورانه در تامین مالی تجارت کار می کنند.
 
وام‌های سندیکایی:
 
انتظار می رود بلاک‌چین در وام‌های سندیکایتی برای کاهش روند تسویه بکار رود. این امر موجب صرفه ‌جویی میلیونی در هزینه سرمایه و همچنین کاهش زمان تسویه، تبادل اطلاعات و هزینه تراکنش می‌شود.
 
 بلاک‌چین روش سریع و دقیق برای به اشتراک گذاری اطلاعات در میان طرفین را فراهم می‌سازد. معامله گران نیازی به نگهداری و به روز رسانی دفاتر جداگانه ندارند. همچنین امکان بررسی و ممیزی آسان توسط رگولاتور را فراهم می‌کند. در این قسمت احزاب می‌توانند بخشی از یک شبکه خصوصی  بلاک‌چین باشند که دسترسی مشترک به یک دفتر ثبت را دارند. رمزنگاری که توسط پروتکل انجام شده باشد، صحت معاملات را تضمین می کند.
 
قراردادهای هوشمند:
 
قوانین و شرایط را می توان در بلاکچین برنامه ریزی و به رویدادهای خاص مرتبط کرد. قرارداد بر اساس قوانین تعریف شده، می‌تواند به صورت خودکار اجرا شود. و این به حذف واسطه برای احراز هویت قراردادها و در نهایت کاهش هزینه ها می‌شود. اتریم یک استارت آپ پیشرو است که  بلاک‌چین را برای ارائه یک قرارداد معتبر و شفاف بین طرف‌های  ناشناس ارائه داده است.
 
زهرا لطیفی کارشناس بانکداری الکترونیک