اعطای تسهیلات وام ازدواج در بانک مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بانک مسکن پس از دستورالعمل جدید بانک مرکزی در ۲۵ تیرماه سال جاری در خصوص اجرای طرح ضربتی دو ماهه اعطای تسهیلات ازدواج از ابتدای مرداد ماه تا پایان فصل تابستان و همچنین تمدید این طرح تا نیمه مهرماه سال جاری، توجه ویژه ای را برای سهولت در پرداخت این نوع تسهیلات به متقاضیان در صف انتظار تسهیلات ازدواج معطوف کرد. از این رو نتایج اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج در بانک مسکن به عنوان تنها بانک توسعه ­ای در بخش مسکن حاکی از آن است که در مدت اجرای این طرح از ابتدای مرداد ماه تا نیمه مهرماه سال جاری (۷۷ روز) معادل ۳۶ هزار و ۶۰۲ فقره تسهیلات ازدواج به هر یک از زوجین متقاضی پرداخت شده که نشان می­‌دهد معادل ۱۸ هزار و ۳۰۱ زوج توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.
به این ترتیب مجموع رقمی که در مدت ۷۷ روز اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج از سوی بانک مسکن به زوجین پرداخت شده  معادل ۳۸۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است. این رقم نشان می‌­دهد در طول ۲.۵ ماه اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج به طور متوسط روزانه ۴۷۵ فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.
بنابراین عملکرد بانک مسکن در این طرح به عنوان «تامین مالی نجومی زوجین» نسبت به چهار ماه ابتدایی سال جاری محسوب می‌شود چرا که تعداد تسهیلاتی که در ۷۷ روز اجرای این طرح به متقاضیان پرداخت شده است ۱۴ برابر تعداد تسهیلاتی است که در چهار ماه نخستین سال جاری از سویبانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد.
بنابراین گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه (چهار ماه نخست سال جاری) معادل ۲ هزار و ۵۶۵ فقره تسهیلات ازدواج از سوی بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده اما در ۲.۵ ماه اجرای طرح ضربتی معادل ۳۶ هزار و ۶۰۲ فقره تسهیلات پرداخت شده است.
با این حال بانک مسکن طی هفته­ های گذشته نیز با وجود اتمام زمان اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج، همچنان به ادامه مسیر تامین مالی زوجین پایبند بوده به طوری که از ۱۶ مهرماه تا پایان روز هشتم آبان ماه سال جاری، معادل ۳ هزار و ۱۴۲ فقره تسهیلات ازدواج به زوجین پرداخت شده است.
در عین حال بررسی عملکرد بانک مسکن در خصوص تسهیلات قرض­ الحسنه در استان تهران از ابتدای سال ۹۵ تا پایان ۱۵ آبان ماه سال جاری، نشان می‌دهد: در این بازه زمانی تعداد ثبت‌­نام‌کنندگان واقعی برای دریافت تسهیلات ازدواج از بانک مسکن معادل ۱۱ هزار و ۲۸۶ نفر بوده که از این تعداد معادل ۱۱ هزار و ۱۵۱ نفر موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شده­‌اند. در عین حال ۱۲۵ نفر نیز در مرحله تکمیل مدارک بوده‌اند.
بنابر این گزارش، پس از شعب بانک مسکن در استان تهران که با ارائه ۱۱ هزار و ۱۵۱ فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال ۹۵ تا ۱۵ آبان ماه سال جاری، در رتبه نخست پرداخت این نوع تسهیلات قرض ­الحسنه قرار گرفته، استان خوزستان با پرداخت ۱۰ هزار و ۶۰۲ فقره، استان خراسان رضوی با پرداخت ۸ هزار و ۸۹۲ فقره، استان فارس با پرداخت ۶ هزار و ۶۵ فقره و استان آذربایجان غربی با پرداخت ۴ هزار و ۳۲۵ فقره تسهیلات ازدواج در رتبه ­های بعدی قرار دارند.