سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بانک مسکن
به گزارش پایگاه اطلااع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمدمهدی بحرالعلوم با اشاره به اینکه تسهیل‌گری ارائه خدمات بازار پول و بازار سرمایه از پنجره واحد، امکانی است که با راه‌اندازی سامانه خدمات متمرکز بازار سرمایه (راهکار جامع بانکی) در بانک مسکن فراهم شده است، گفت: تمام شعب بانک مسکن به این سامانه متصل هستند اما ارائه خدمات بازار سرمایه به تدریج و با گذراندن دوره‌های آموزشی لازم برای پرسنل در شعب مجاز خواهد شد. به این ترتیب با عنایت به آموزش ۱۰۰ مشاور در این حوزه، تا سه ماه آینده تعداد شعبی که این خدمات را ارائه می‌کنند به ۱۰۰ مورد می‌رسد و تا یک سال آینده تمام ۱۲۴۶ شعبه بانک مسکن آمادگی و مجوز ارائه این خدمات را به مشتریان خواهند یافت.
وی با بیان اینکه بانک مسکن برای تمام طیف‌های مشتریان خود اعم از خُرد، میان و کلان، بسته‌های سرمایه‌گذاری، ابزار و محصول پیش‌ بینی کرده است، گفت: این محصولات شامل سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و ابزارهای شبکه پول است که برحسب درجه ریسک‌ پذیری و ریسک‌گریزی مشتریان و میزان سرمایه آن ها، این محصولات به متقاضیان حضور در بازار سرمایه عرضه می‌شود.
بحرالعلوم با بیان این که مشتریان بانک مسکن با سرمایه خرد و عدم ریسک‌پذیری، می‌توانند در صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن سرمایه‌گذاری کنند، خاطرنشان کرد: همچنین کسانی که پول کافی برای خرید مسکن به قصد سرمایه‌گذاری را ندارند، می‌توانند با خرید حتی یک سهم از هزاران سهم هر صندوق زمین و ساختمان، در پروژه‌های مسکونی در دست احداث سرمایه‌گذاری و از سود بخش مسکن با سرمایه کمتری بهره‌مند شوند. در عین حال کسانی که ریسک‌پذیرتر هستند می‌توانند وارد بازار سهام شوند و شرکت کارگزاری بانک مسکن واحدهای سرمایه‌گذاری موجود در صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری را به این گروه پیشنهاد می‌کند.
مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن تاکید کرد: در صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، سبدی از سهام به شکل ترکیبی طراح شده و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری توزیع شده است. از طرفی مدیریت این صندوق‌ها در اختیار نهادهای حرفه‌ای فعال در بازار سرمایه است و در نتیجه مشتریان بانک مسکن می‌توانند با درجه اطمینان بالاتری از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.
وی با بیان اینکه پیش از بانک مسکن، دو بانک دیگر (ملت و انصار) نیز خدمات ورود به بازار سرمایه را به مشتریان خود عرضه کرده‌اند، در عین حال گفت: این بانک‌ها بیشتر با هدف پذیرش اوراق بدهی و گواهی سپرده خود چنین خدماتی را طراحی کردند.
بحرالعلوم با تاکید بر اینکه ارائه این خدمات سود عملیاتی بانک مسکن را ارتقاء می‌دهد، درباره عایدی این فعالیت برای بانک مسکن علاوه بر نقش تسهیل‌گری، توضیح داد: بانک مسکن می‌تواند با جذب مشتریان بازار سرمایه که باید حساب جاری صفر درصد نزد کارگزار داشته باشند، به این طریق هزینه تمام شده تامین پول را کاهش دهد.
به گفته وی، در حال حاضر امکان مبادله اوراق با درآمد ثابت، انواع اوراق مشارکت و صکوک موجود در بازار سرمایه در شعب منتخب بانک مسکن برای مشتریان متقاضی ورود به بازار سرمایه فراهم است و در فاز بعدی خرید و فروش سهام نیز پس از ارائه آموزش به پرسنل میسر خواهد شد. در عین حال برنامه‌ریزی کنونی بانک مسکن بر این اصل استوار است که در وهله اول ابزارهای بدون ریسک بازار سرمایه را در شعب خود عرضه کند تا مشتریانی که ریسک‌پذیر نیستند، به راحتی وارد بازار سرمایه شوند.
بحرالعلوم خاطر نشان کرد: قابلیت معاملات آتی سکه و ورود به بازار طلا نیز اکنون در سامانه «راهکار» برای مشتریان متقاضی ورود به این عرصه نیز فراهم است. مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن دیگر عایدی عرضه این خدمت برای بانک مسکن را زمینه‌سازی ارائه خدمات «بانکداری اختصاصی» و «مدیریت ثروت» عنوان و تاکید کرد: طبعا برای مشتریان با سرمایه کلان که خدمات بازار سرمایه را از شعب بانک مسکن دریافت می‌کنند، طیف گسترده‌تری از خدمات از قبیل بانکداری اختصاصی نیز قابل عرضه خواهد بود.