عرضه اوراق مشارکت ریالی با پایه ارز در بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو گفت: با رویکرد اتخاذ شده در 2 سال اخیر و با تکیه بر مباحث ازدیاد برداشت و بازخوردهایی که در این زمینه دریافت کردیم، به این نتیجه رسیده‎ایم که رسیدن به این ظرفیت تولید 6 میلیون بشکه با بهره‎مندی از مدیریت بهینه، سرمایه خارجی و فناوری‎های روزآمد دنیا امکانپذیر است.
 
وی با بیان اینکه امکان دستیابی به این ظرفیت تولید، از سال دوم برنامه هفتم توسعه فراهم می‎شود، از برنامه‎ریزی برای ایجاد 4.5 تا 5 میلیون بشکه ظرفیت تولید روزانه نفت در پایان برنامه ششم خبر داد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت قیمت تمام شده تولید نفت در ایران را همچنان مطلوب خواند و گفت: ایران جزو کشورهایی است که نفت را با کمترین قیمت تولید می‎کنند و از آنجا که مدل اقتصادی شرکت‎های بین‎المللی را به طور مستمر پایش می‏‎کنیم، ایران از حیث سودآوری جزو بهترین کشورهای دنیاست.
 
وی با بیان اینکه شرکت‎های بین المللی نفت روی مدیریت مخزن، مدیریت پروژه در ابعاد کلان و اداره فرآیند تامین منابع مالی تمرکز کرده‎اند، ادامه داد: شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی همچنان به حوزه مهندسی، خرید و ساخت چسبندگی دارند و باید تغییر وضع دهند.
 
عرضه اوراق مشارکت ریالی با پایه ارز در بورس
 
کاردر درباره راهکارهای تامین منابع مالی پروژه‎های نفتی گفت: برای نخستین بار در صنعت نفت، اوراق مشارکت به صورت ریالی با پایه ارزی عرضه می‎شود و ریسک ارزی آن را شرکت ملی نفت تقبل می‎کند.در این راستا، هماهنگی‎های لازم با بورس صورت گرفته و در حال اخذ مجوز هستیم.
 
وی انتشار اوراق مشارکت به شکل سابق و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی را از دیگر راهکارهای تامین منابع از داخل عنوان کرد و افزود: در فرایند توسعه میدان‎ها در قالب‎ EPC نیز با اتصال به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و بازپرداخت سرمایه از محل تولیدات میدان، می‎توان کار را پیش برد.
 
وی از تدوین بسته‎های مختلف هر یک با ارزش حدود 300 میلیون دلار برای اجرای طرح‎ها و پروژه‎های مختلف خبر داد و گفت: مناقصات لازم به ترتیب برگزار می‎شود و امیدواریم این اقدام، ظرفیت مناسبی برای افزایش سطح فعالیت‎های شرکت‎های داخلی پدید و به تبع آن، سازندگان داخلی فراهم کند.