رشد قیمت مسکن ۱.۶ برابر تورم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی نوشت: اتخاذ سیاست های غلط در بازار مسکن در سال های گذشته باعث توزیع نامتوازن مسکن در کشور شده است. در واقع در این شرایط مسکن متناسب با نیاز خانوارها ساخته نشد و با وجود تقاضای زیاد شاهد افزایش خانه های خالی و سفته بازی در این بازار بودیم. این مسئله با روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و جزء یکی از برنامه های اصلی وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم است.
 
کمک به افزایش قدرت خرید خانوار و متقاضیان واقعی مسکن از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بوده و در حال حاضر این سیاست جواب داده و روند معاملات مسکن به خصوص در دو سال گذشته رو به بهبود قرار گرفت و بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی تا امروز ۲۸۲ هزار نفر حساب پس‌انداز مسکن یکم با میانگین منابع ۲۰ میلیون تومان حساب افتتاح کردند.
 
عباس آخوندی روز گذشته با تشریح سیاست های دولت در بخش مسکن و با تاکید بر لزوم تحول اساسی در سیاست های بخش مسکن به افزایش کیفیت زندگی مردم تاکید کرد و برنامه اصلی وزارت تحت مدیریتش را به جای ساخت و ساز بی برنامه مسکن، توجه به افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی، زوج‌های جوان، خانه‌اولی‌ها و ساخت و ساز در بافت های فرسوده عنوان کرد.
 
آنگونه که از اظهارات او ارزیابی می شود نقشه راه مسکن در دولت دوازدهم نشان می دهد افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و دولت به دنبال خانه دار کردن نیازمندان واقعی مسکن است.
 
از سوی دیگر همزمان با این سیاست ها جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها، جلوگیری از سوداگری و بورس بازی مسکن نیز از دیگر سیاست های دولت در حوزه مسکن است که موفق آمیز بوده است و نتیجه این سیاست ها به گونه‌ای شد که در حال حاضر قیمت زمین در چهار سال گذشته کمتر از نیم درصد در سال رشد داشته است.
 
بر اساس گزارش ها قیمت زمین، مسکن و اجاره ها در چهار سال گذشته کمترین افزایش برخوردار بوده است. از آنجایی که افزایش قیمت خانه و زمین، در نهایت و در بلندمدت خود را با نرخ تورم یکسان می‌کند، از سال ۹۲ تا حال حاضر قیمت مسکن ۱.۶ برابر تورم، قیمت زمین ۲ درصد و اجاره‌بها ۱.۵ برابر تورم افزایش یافته است.
 
این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته، از سال ۷۹ تا ۹۲ بهای زمین ۱۰۷ برابر، بهای مسکن ۷۶ برابر، اجاره‌بها در تهران ۶۱ برابر و تورم به طور کلی ۳۷ برابر شده است؛ به این معنا که در ۲۰ سال ۷۹ تا ۹۲ بهای زمین سه برابر تورم، بهای مسکن ۲.۲ برابر تورم و اجاره‌بها ۱.۷ برابر تورم افزایش یافته است.
 
عباس آخوندی در افتتاحیه هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با بیان اینکه  اختلاف طبقاتی در کلانشهرها بسیار بالا است و قیمت مسکن در تهران در بالاشهر و پایین شهر ۵ برابر تفاوت دارد، گفت: تنها در منطقه یک تهران، ۳۵ هزار مسکن نوساز بدون مشتری قرار دارد.
 
وی با اشاره به توسعه نامتوازن مسکن در تهران گفت: بیشترین عرضه ساختمانی تهران و ساخت و ساز مسکن در منطقه ۲۲ انجام شده، اما نرخ معاملات آن، جزو کمترین قیمت‌ها است و در کل مناطق تهران، منطقه ۲۲ از نظر نرخ معاملات جزو ۲ تا سه منطقه آخر قرار دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشریح برنامه های این وزارتخانه در خصوص ساخت و ساز در بافت های فرسوده و با توصیه به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده گفت: انبوه‌ساز دیگر کارش این نیست که در بیابان خانه بسازد، باید در داخل بافت، تجمیع اراضی با کمک ساکنان و سپس ساخت و ساز را انجام دهد تا در بافت‌های فرسوده، ایجاد ارزش افزوده کند.
 
آخوندی در ادامه به آمار بالای خانه های خالی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۲.۵ میلیون خانه خالی و ۲.۲ میلیون خانه دوم داریم، یعنی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار خانه بلااستفاده در کشور قرار دارد و این مسئله نشان می دهد بخش مسکن در کشور نیازمند تغییر رویکرد اساسی است.
 
دولت در پنج حوزه، برنامه‌های خود برای مسکن را تدوین کرده که از جمله آن گسترش بازار رهن است؛ به این معنی که قدرت خرید خانوارها را برای خرید مسکن افزایش داده تا بتوانند با استفاده از بازار رهن (تسهیلات) صاحبخانه شوند.
 
از سویی دیگر اولویت بعدی دولت توجه به زوج‌های جوان و خانه‌اولی‌ها است؛ چرا که این گروه مصرف‌کننده واقعی خانه هستند. توجه به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای و ساخت مسکن اجتماعی و مسکن خانوارهای کم‌درآمد نیز از دیگر برنامه های دولت برای توسعه بخش مسکن در دولت دوازدهم است.