ایران پل ارتباطی فرانسه به بازار ۴۵۰ میلیونی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامحسین شافعی در همایش ایران و فرانسه ضمن ابراز خوشحالی از حضور دوباره این هیئت در ایران و مذاکره دو کشور، افزود: امیدواریم تداوم تبادل هیئت های تجاری که نشانه علاقمندی تجار و صنعتگران دو کشور است. دستاوردهای مثبتی را برای ایران و فرانسه به همراه داشته باشد.
 
وی ادامه داد: ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط اقتصادی ژرف و مستحکمی بوده اند که طی دهه اخیر، تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت. با توجه به شرایط کنونی بوجود آمده در ساختار اقتصادی ایران، از سال ۲۰۱۵ میلادی، دوباره همکاری های اقتصادی ایران و فرانسه، افزایش چشمگیری داشته است و روز به روز رو به گسترش است.
 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: طی سال های اخیر، هیئت های تجاری - اقتصادی بلند پایه متعددی میان دو کشور تبادل شده است و تفاهم نامه های بسیاری میان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسیده است. بخش بزرگی از این تفاهم نامه ها به قراردادهای تعهد آور منتهی شده است. از جمله تفاهم نامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، خودروسازان پژو، رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنوبی، همچنین، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیم گیری برگزاری آن در سفر رییس جمهور کشورمان به فرانسه انجام گرفته بود و با حضور وزرای خارجه دو کشور در ایران برگزار شد، از دیگر رویدادهای مهم اخیر دو کشور بود که نتایج مثبتی را به دنبال داشت.
 
شافعی افزود: جا دارد در اینجا از تلاش های خوب و فعالیت های موثر اتاق مشترک ایران و فرانسه نیز سپاسگزاری کنم که همواره در جهت توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه، همکاری نزدیک و صمیمانه ای با اتاق بازرگانی ایران دارد.
 
وی اظهار داشت: ایران دارای موقعیت استراتژیک مناسبی است و می تواند به عنوان پلی ارتباطی میان آن کشور و آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه عمل کرده و فرانسه را به بازار ۴۵۰ میلیونی مرتبط کند. کشورمان با تولید ناخالص ملی ۴۲۵ میلیارد دلار، دومین اقتصاد بزرگ منطقه، دومین کشور منطقه به لحاظ جمعیت بوده و دارای جمعیت جوان و تحصیلکرده و منابع فراوان است.
 
 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: ایران، کم ترین ریسک سرمایه گذاری با بیشترین بازدهی در منطقه را داراست و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری های مشترک در بخش های انرژی، ترابری، زیرساخت، محیط زیست، فن آوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، کشاورزی جهانگردی، خدمات و غیره در کشورمان موجود است.
 
رییس پارلمان بخش خصوصی گفت: سرمایه گذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار ۴۵۰ میلیون نفری همسایه های ایران، از جمله زمینه های همکاری پر اهمیتی است که می توان بر آن تامل بیشتری کرد. از طرفی دیگر، فرانسه با سطح مبادلات بیش از هزار میلیارد دلار با جهان، در زمره قدرت های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تامین کننده کالاهای عمده کشورها بوده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر، یکی از اهداف مشترک دو کشور، ارتقاء حجم مبادلات تجاری، از سطح کنونی دو میلیارد و چهارصد هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدواریم این امر با تلاش های بخش های خصوصی دو کشور، در آینده نزدیک تحقق یابد.
 
شافعی افزود: پس از سفرهای متعدد هیئت اقتصادی مدف بین الملل به ایران(گروه لابی تجاری فرانسه) و همچنین حضور هیئت تجاری - اقتصادی ایران در پاریس در معیت رییس جمهور کشورمان و مذاکرات شرکت های ایرانی و فرانسوی، در حال حاضره سفرها حالت های اکتشافی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله عملیاتی شده اند.
 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید در نظر داشت که افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است. امید آن است که در آینده نزدیک، با رفع موانع تجاری موجود بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری های تجاری - اقتصادی فیمابین پدید آوریم.