کاهش سهم بانک ملی از مطالبات معوق بانکی به ۹درصد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دکتر محمد رضا حسین زاده با بیان این مطلب اعلام کرد: در این بانک اقدامات لازم برای آسیب شناسی موضوع در دستور کار قرار گرفت و به تفکیک مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی افزایش مطالبات غیرجاری بررسی شد و برنامه ریزی هدفمندی برای حداکثر سازی ظرفیت و پتانسیل موجود و دستیابی به اهداف کاهشی مطالبات غیرجاری به کار رفت، به گونه ای که با اجرا و کنترل مستمر برنامه ها و اهداف مورد انتظار ، نتایج خوبی حاصل شده است.
وی افزود:کاهش 46 هزار میلیارد ریالی مطالبات غیرجاری از سال 1392 تا 1395، دستاورد مهمی برای بانک ملی ایران محسوب می شود و  موجب برگشت بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال از ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و بهبود صورت های مالی بانک شده است.
رییس هیات مدیره بانک ملی ایران تاکید کرد: در حال حاضر سهم این بانک از مطالبات معوق شبکه بانکی کشور از 17 درصد به 9 درصد کاهش یافته است.
حسین زاده ادامه داد: در نتیجه اقدامات صورت گرفته در پایان سال 1395، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی(NPL) این بانک به 8/7 درصد رسید که کاهش قابل ملاحظه ای محسوب می شود. این در حالی است که میانگین این نسبت برای بانک های بزرگ که سهم اصلی در بازار دارند، 8/8 درصد است.
مدیر عامل بانک ملی ایران اظهار کرد: در دوران پساتحریم و به منظور برقراری ارتباطات و تعاملات بانک های داخلی با بانک های بین المللی ، استاندارد بودن نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی  از اهمیت فراوانی برخوردار است و بانک های بین المللی اهمیت ویژه ای برای این نسبت قائل هستند . براساس استانداردهای جهانی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی باید بین 3 تا 5 درصد باشد که با روند فعلی ، بانک ملی ایران به این نسبت نزدیک شده و تلاش برای کاهش بیشتر آن در اولویت اهداف و برنامه های عملیاتی هیات مدیره بانک قرار دارد.