واگذاری ۸۴۵ شرکت دولتی از سال ۸۰ تاکنون
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از زمان شکل گیری سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۰ تا کنون، تعداد ۸۴۵ شرکت دولتی واگذار شده اند که در این میان واگذاری ۶۱۲ شرکت پیش از دولت یازدهم و ۲۳۳ شرکت در دولت یازدهم انجام شده است.
 
همچنین در این مدت و در راستای اجرای واگذاری های دولت، تعداد ۱۷۶ شرکت انحلال، تحصیل و ورشکسته شده اند که در این میان سهم دولت یازدهم ۳۴ شرکت و دولت‌های قبلی ۱۴۲ شرکت است.
 
افزون بر این از سال ۸۰ تاکنون، ۲۷۶ شرکت نیز از لیست واگذاریها خارج و به گروه ۳ واگذاریها منتقل شده اند که از این تعداد، ۶۰ شرکت تا پیش از دولت یازدهم و ۲۱۶ شرکت هم در دولت یازدهم از این لیست خارج شده اند.
 
بر اساس این گزارش؛ به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند.
 
همچنین در تبصره‌های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند. همچنین بر اساس قانون شرکت‌های گروه ۳ از لیست واگذاری‌ها خارج و دولتی خواهند ماند.
 
گفتنی است؛ بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال‌جاری ۳۳۷ بنگاه واگذاری شود که از این میان تعداد ۲۳۰ بنگاه در گروه یک و ۱۰۷ بنگاه در گروه ۲ قرار دارند.
 
همچنین طبق قانون سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تمدید شده است.