درخواست‌های پارلمان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی اقتصاد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامحسین شافعی هم اکنون در مراسمی با حضور مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم و روسای ۳ اتاق بازرگانی ایران، تهران و تعاون با تشکر از تلاش و فعالیت های وزیر اقتصاد دولت یازدهم و همکاری های قابل توجه وی با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی طی مدت فعالیت خود، گفت: با شناختی که از آقای کرباسیان وجود دارد فاصله گفتار و عمل وی تفاوت چشمگیری ندارد و با توجه به اینکه وی از جنس اتاق بازرگانی است به خوبی در جریان مشکلات این بخش قرار دارد.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران درباره تقاضای بخش خصوصی از وزیر اقتصاد دولت دوازدهم اظهارداشت: انتظار بخش خصوصی تدوین یک برنامه جامع اقتصادی برای کشور است که خلاء برنامه در سال های طولانی با وجود تقاضاها وجود داشته که امید دارم با حضور وی این برنامه تاثیرگذار در اقتصاد کشور تدوین و اجرایی شود.
 
شافعی ادامه داد: موضوع قابل توجه دیگر بهبود فضای کسب و کار و مقررات زدایی است که در ۴ سال گذشته در گمرک این بحث به خوبی بررسی شده و امیدواریم تا در وزارت اقتصاد نیز شاهد بهبود فضای کسب و کار و مقررات زدایی باشیم.
 
وی موضوع بعدی را طرح تحول نظام بانکی کشور عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در برنامه های مطرح شده از سوی آقای کرباسیان بحث طرح تحول نظام بانکی کشور مطرح شده و با توجه به اهمیت سیستم بانکی در اقتصاد کشور و نظر کارشناسان مبنی بر تعدد بانک ها و موسسات مالی امید است تا در زمینه ادغام بانک ها و موسسات فعالیت قابل توجهی انجام شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران یکسان سازی نرخ ارز را دیگر تقاضای بخش خصوصی از وزارت اقتصاد دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود:‌ یکسان سازی نرخ ارز حدود یکسال است که مطرح بوده و بارها وعده اجرای آن داده شد ولی تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.
 
شافعی بحث حذف معافیت های مالیاتی را یکی دیگر از مباحث قابل توجه بخش خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: رقابت نابرابر برخی نهادها با بخش خصوصی به دنبال حذف معافیت های مالیاتی ایجاد شده که باید نسبت به حل آن اقدام شود.
 
به گفته شافعی، در زمینه اجرای اصل ۴۴ اتفاق خاصی صورت نگرفته و اهداف این اصل محقق نشده است. رییس پارلمان بخش خصوصی با اظهار امیدواری به منظور ایجاد اقتصاد رقابتی برای همه فعالان اقتصای در کشور گفت: باید رانت و تبعیض از صحنه اقتصاد کشور حذف و زمینه فعالیت همه فعالان اقتصادی به صورت یکسان فراهم شود.
 
وی در پایان از وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تقاضا کرد طی مدت فعالیت خود از نظرات بخش خصوصی اصلح و سالم استفاده شود.