خرید و فروش ۱۰۱ هزار ورقه تسهیلات مسکن در فرابورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ نخستین روز معاملاتی هفته جاری با دادوستد بیش از ۱۸۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۷۷۸ میلیارد ریال همراه بود که این حجم از مبادلات در بیش از ۳۰ هزار نوبت دادوستدی صورت گرفت.
 
امروز ۲۱ مردادماه با نقل‌وانتقال بیش از ۱۲۵ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۳۶۳ میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم، نزدیک به ۷۰ درصد از حجم و ۴۵ درصد از  ارزش کل مبادلات صورت‌گرفته در بازارهای فرابورس ایران به این دو بازار اختصاص یافت که نمادهای «ارفع» و «ذوب» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این میان در اختیار گرفتند.
 
بدین ترتیب سهامداران سهامی ذوب آهن اصفهان بیش از ۴۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۳۴ میلیارد ریال را دست به دست کردند و در نماد «ارفع» نیز شاهد نقل‌وانتقال بالغ بر ۱۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۵۹ میلیارد ریال بودیم.
 
در تابلوهای مبادلاتی بازار پایه نیز افزون بر ۴۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۷ میلیارد ریال دست به دست شد که نمادهای «لکما» و «واحیا» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در بین تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه به دست آوردند.
 
در جریان بازار، نمادهای معاملاتی «دهدشت»، «نشار»، «هرمز» و «فافزا» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بازگشایی شدند.
 
در همین حال نمادهای معاملاتی اوراق مرابحه شرکت واسط مالی تیر سوم در نمادهای معاملاتی «سلامت۱۱»، «سلامت۲۱»، «سلامت۳۱»، «سلامت» ۴۱ و «سلامت۵۱» و همچنین نمادهای معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی شهریور سوم در نمادهای معاملاتی «اجاد۲۱۱»، «اجاد۲۲۱»، «اجاد۲۳۱»، «اجاد۲۴۱»، «اجاد۲۵۱»، «اجاد۲۶۱» و «اجاد۲۷۱»، پس از پرداخت اقساط شش ماهه اوراق، امروز بازگشایی شدند.
 
بیشترین افزایش قیمت نیز متعلق به نمادهای «شراز»، «اوان» و «شلیا» بود و نمادهای «حسیر»، «کمرجان» و «حریل» نیز متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.
 
نماد «مارون» نیز با اهرم منفی بیش از ۵ واحدی در افت شاخص کل فرابورس بیشترین نقش را داشت و نماد «شراز» نیز با بیش از ۲ واحد اثر مثبت مانع از افت بیشتر آیفکس شد تا بدین ترتیب این نماگر در ارتفاع ۹۱۹ واحدی قرار گیرد.
 
اوراق تسهیلات مسکن فروردین‌ماه ۹۶ با جابه‌جایی بیش از ۴۶ هزار ورقه به ارزش بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال در میان تسه‌ها بیشترین حجم و ارزش را به دست آورد و در مجموع در تابلو تسهیلات مسکن بیش از ۱۰۱ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۸۰ میلیارد ریال خریدوفروش شد.
 
در نهایت سهامداران بالغ بر ۱۷۴ هزار ورقه را به ارزش افزون بر ۱۷۰ میلیارد ریال در تابلو اوراق با درآمد ثابت دست به دست کردند که اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در صدر این تابلو ایستادند.