تنظیم عقربه دماسنج بازار با پالایشی‌ها و فولادی‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه 21مرداد ماه 96 با افزایش 183 واحدی روی رقم 81 هزار و 763 واحد ایستاد.
 
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 47 واحدی عدد 17 هزار و 653 واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 68 واحدی به رقم  89 هزار و 948  واحد دست یافت.
 
شاخص بازار اول اما  در حالی با افزایش 171 واحدی به رقم 57 هزار و 344  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 170 واحدی عدد 177 هزار و 923 واحد را به نمایش گذاشت.
 
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 4 واحدی به رقم 919 واحد رضایت داد.
 
براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های تاپیکو با 18 واحد ، گروه صنعتی پاکشو با 11 واحد و ملی صنایع مس ایران با 10 واحد کاهش بیشترین تاثیرمنفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های کشتیرانی ج.ا.ا با 66 واحد ، پالایش نفت بندر عباس با 59 واحد و پالایش نفت اصفهان با 53 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.
 
 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 143 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 527 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 47 هزار و 998  نوبت داد و ستد بود.
 
طی معاملات امروز  نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی دهدشت، پشم‌بافی افشار یزد، تایدواتر خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، اوراق مرابحه واسط تیر سوم در نمادهای معاملاتی سلامت، فولادافزا سپاهان، اوراق اجاره واسط مالی شهریور سوم در نمادهای معاملاتی اجاد، سرمایه‌گذاری تبدیل‌گران فارس خوزستان، ریل‌سیر کوثر، سیمان کردستان، تولید پلاستیک شاهین، فنی و مهندسی مشانیر، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، جوش اکسیژن ایران، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی داراب، بیمه سرمد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام پارسان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلا متوقف شدند. 
 
امروز همچنین دوره معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت گروه دارویی برکت با سررسید مرداد ماه 97 آغاز شد. همچنین پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده بیمه سامان نیز از امروز تا یکم شهریور ماه 96 آغاز شد. 
 
 امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از 34 میلیون سهم گروه دارویی برکت به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. 
 
در سرمایه‌گذاری غدیر اما اندکی بیش از 17 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه شد. همچنین امروز 10 میلیون سهم الکتریک خودرو شرق به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. 
 
بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی شاهد رشد قیمت سهام در گروه پالایشی‌ها بود که با وجود تقاضا اما طلبه عرضه سهام معامله‌گران اغلب حقوقی در این گروه مانع از شکل‌گیری صف خریدهای پایدار شد.
 
همزمان در گروه فلزات اساسی نیز تک سهم‌های فولادی شاهد معاملاتی پرحجم از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی بود که در نهایت به دلیل انباشت عرضه در برابر تقاضای سهام روند معاملاتی متعادل را بر این گروه حاکم کرد. 
 
انتظار برای افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در کنار هیجان ناشی از افزایش تقاضا برای کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی باعث شده تا اقبال به دو گروه پالایشی‌ها و فلزات اساسی و به تبع آن گروه معدنی‌ها با افزایش مواجه باشد.
 
هر چند که بی‌انضباطی مالی در بازار اوراق بدهی و نرخ سودهای بی‌حساب و کتاب بیش از 35 تا 40 درصدی برای اوراق اسناد خزانه بانکی ( سخاب) باعث شده تا انگیزه‌ای برای سهامداری در بازار برای معامله‌گران به ویژه حقوقی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برخوردار از سرمایه متوسط باقی نمانده و به دنبال نقد کردن دارایی‌های مالی از جمله سهام با هدف جذب اوراق بدهی شود.