حریم، میزان تعهد بیمه ای را کم کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، «پرویز خسروشاهی» امروز در نشست تخصصی «پول و سرمایه» کنفرانس ملی «اقتصاد مقاومتی و برجام» در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه افزود: پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شرکت ملی نفتکش توانسته است برای 75 درصد ناوگان خود را به شرکت های بیمه خارجی پوشش بیمه ای اخذ کند و اکنون می توان گفت که از نظر بیمه کشتی و نفتکش مشکل خاصی وجود ندارد و فعالیت های بیمه ای به حالت عادی بازگشته است.
قائم مقام بیمه مرکزی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته است نزدیک نیمی از ناوگان خود را نزد شرکت های بین المللی، بیمه کند.
خسروشاهی ادامه داد: پیش از اعمال تحریم ها بخش قابل توجهی از ریسک فعالیت های اقتصادی در کشور از طریق بیمه های اتکایی به خارج از کشور واگذار می شد.
وی حجم واگذاری بیمه اتکایی در دوران پیش از تحریم ها را حدود 25 درصد کل حق بیمه عنوان کرد و گفت: تحریم ها سبب شد بخش گسترده ای از ریسک های اقتصادی کشور به داخل کشور منتقل شود.
 شرکت بیمه اتکایی شرکت‌های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند.
طبق قوانین بیشتر کشورها، شرکت های «بیمه مستقیم» به عقد قراردادهای بیمه اتکایی مجبورند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.
شرکت‌های بیمه اتکایی در ازای دریافت قسمتی از حق بیمه‌های شرکت‌های بیمه مستقیم متعهد می‌شوند بخشی از خسارت های احتمالی مربوط به بیمه نامه یا بیمه نامه‌های صادر شده توسط شرکت بیمه طرف قرارداد را جبران کنند.
 
** راه رهایی ایران برای رفع مشکلات تحریم
عضو هیات عامل بیمه مرکزی ایران بروز مشکل در حمل و نقل دریایی به دلیل استنکاف شرکت های بین المللی از بیمه نفتکش ها و کشتی های ایرانی را از دیگر مشکلات به وجود آمده در صنعت بیمه در دوران تحریم برشمرد.
وی گفت: مشکل اصلی این بود که امکان نقل و انتقال پول برای بیمه گران فراهم نبود و شرکت های بیمه اعلام می کردند در صورت بروز حادثه، امکان پرداخت خسارت وجود ندارد.
خسروشاهی یادآوری کرد: در آن زمان صنعت بیمه با استفاده از منبع مالی یک میلیارد دلاری که دولت برای این کار تخصیص داد و تشکیل کنسرسیومی در این زمینه، بخشی از ریسک های تجاری و پروژه های اقتصادی را در کشور بر عهده گرفت.
وی محدود شدن ارایه پوشش های اتکایی را از مشکلات دوران تحریم برشمرد و گفت: در دوران پسابرجام مذاکراتی با 10 شرکت بزرگ بیمه دنیا برای آغاز همکاری با ایران انجام شده است که می توان به رایزنی با سه شرکت فرانسوی در این زمینه اشاره کرد که خوشبختانه به نتایج رضایت بخش نزدیک شده و در یک مورد نیز به نتیجه رسیده است.
وی درباره مشکلاتی که صنعت بیمه برای از سرگیری همکاری های بین المللی در عصر پسابرجام با آن روبروست، گفت: شرکت های بیمه انتظار دارند اگر بیمه نامه ای صادر کردند یا طرح و شرکتی را زیر پوشش قرار دادند و بعد مشخص شد که تحریم بوده است، دیگر خسارت پرداخت نکنند که بیمه مرکزی با آن مخالف است.
به نوشته ایرنا،شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.لغو تحریم های صنعت بیمه یکی از موارد توافق شده بود.