وقتی موبایل تبدیل به دستگاه سونوگرافی می‌شود +عکس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به نقل از سینا پرس، به نظر می‌رسد، عصر آزمایش‌های روتین سلامتی که این روز‌ها هنوز در آزمایشگاه‌های با وسایل پیچیده و گران‌قیمت انجام می‌شود،رو به پایان است و هر کسی از این پس می‌تواند یک آزمایشگاه ساده در خانه و یا حتی در کوله پشتی‌اش داشته باشد. این موضوع مخصوصا خبر بسیار خوبی برای تیم‌های پزشکی است که در مناطق دور افتاده خدمات پزشکی ارائه می‌‌کنند. با هم نگاهی می‌کنیم به برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین این وسایل.

 

سونوگرافی خانگی

گجت پزشکیشاید عجیب باشد اما یک وسیله بسیار کوچک و ساده می‌تواند تلفن همراه شما را به یک دستگاه سونوگرافی کوچک و سیار تبدیل کند. این وسایل که به طور عمده توسط دو شرکت با نام‌های تجاری Mobisant و iBaby تولید می‌شوند گران هستند و حداقل 7 هزار دلار قیمت دارند و به کار تیم‌های پزشکی می‌آیند که در مناطق محروم کار می‌کنند. شاید باورش سخت باشد اما هنوز هستند جاهایی در جهان که با امکانات پزشکی رایج و مرسوم روزها پیاده‌روی و ساعت‌ها رانندگی فاصله دارند

آزمایش قند خون

گجت پزشکی

این روزها وسایلی بسیار کوچک، اندازه یک تلفن همراه برای آزمایش قند خون ابداع شده‌اند. اما خب وقتی شما یک تلفن همراه را همیشه همراهتان دارید، همراه بردن یک وسیله دیگر به همان اندازه کار راحتی نیست. در تلاش برای کم کردن از اندازه و تعداد وسایلی که یک بیمار دیابتی باید همراهش داشته باشد، وسایلی بسیار کوچک ابداع شده‌اند که با اتصال به تلفن همراه قند خون شما را می‌سنجند. انواع و اقسام این وسایل توسط برند‌های تجاری متفاوت تولید شده‌اند که قیمت‌های بسیار ارزانی در حد 10 تا 20 دلار دارند.

نوار قلب همراه

گجت پزشکی

ثبت وضعیت سیگنال‌های الکتریکی قلب که اصطلاحا به آن نوار قلبی گفته می‌شود، یکی از راهکاری تشخیص پزشکی برای مشکلات قلبی است و می‌تواندباعث حفظ جان بیماران شود. اما گاهی زمان بسیار ارزشمند بوده و برای رسیدن به مراکز پزشکی دارای دستگاه نوار قلبی بسیار کوتاه است. Alivcore یک قاب به قیمت 99 دلار ساخته است که تلفن همراه را به یک دستگاه ثبت نوار قلبی تبدیل می‌کند. به این ترتیب با هزینه بسیار اندک و یک پوشش بسیار سبک، تلفن همراه تبدیل به وسیله‌ای می‌شود که در هر مکان و زمانی قابلیت ثبت مشکلات سیگنال‌های الکتریکی قلبی را دارد.

فشار خون

گجت پزشکی

همانند دستگاه سنجش قند خون، این روزها دستگاه‌های رنگارنگ سنجش فشار خون برای خانه‌ها وجود دارند. البته همراه بردن این وسایل در سفر و جاهای سخت کار آسانی نیست چون معمولا بزرگ و حجیم هستند. اما فشار خون یک وضعیت پزشکی بسیار جدی است. چه برای کسانی که از نوسان فشار خون رنج می‌برند،چه آن‌هایی که افت فشار یا افزایش فشار دارند. برای پاسخگویی به این نیاز است که withings یک بازوبند بی سیم سنجش فشار خون به قیمت 130 دلار ساخته است که با تلفن همراه کار می‌کند.

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ

گجت پزشکی

گوشی پزشکی وسیله‌ای است که می‌توان صداهای داخلی و ضعیف قسمت های مختلف بدن را با آن تقویت کرد و بدون آنکه لازم باشد سر خود را روی شکم یا سینه بیمار بگذاریم معاینه را انجام داد. این وسیله معمولا به وسیله پزشک برای معاینه استفاده می‌شود. اما steth Io یک گوشی پزشکی به همراه اپلیکیشن مخصوص آن ساخته است که می‌توانید اطلاعات پزشکی را از بدنتان دریافت کرده و به تلفن همراهتان انتقال دهد و سابقه پزشکیتان را ثبت کند. همچنین اپلیکیشن همراه این وسیله می‌تواند از اطلاعات به دست آمده برای تشخیص‌های اولیه پزشکی استفاده کند.

سنجش بینایی

گجت پزشکی

آزمایشگاه Smart Vision Labs در نیویورک تجهیزات ساده و ارزان قیمتی برای بینایی سنجی به وسیله گوشی موبایل ساخته است که برخلاف تجهیزات مشابه در بازار، کاربر می تواند به طور مداوم از آن استفاده کند. هدف از ساخت این دستگاه کمک به چشم پزشکان است زیرا با فراهم کردن تجهیزات با کیفیت با قیمتی اندک، هزینه های بینایی سنجی را می کاهد و دیگر نیازی به تجهیزات گرانقیمت نیست. همچنین می توان این دستگاه را در کشورهای در حال توسعه نیز استفاده کرد. این وسیله بسیار ساده بوده و با نصب شدن روی دوربین گوشی بینایی شما را می‌سنجد. برای استفاده از آن فقط کافی است دستگاه را به تلفن هوشمند متصل کرد. سپس باید در صفحه نمایش خط قرمز و سبز را همخوان کرد. همچنین به وسیله این دستگاه ساده می توان اختلالات بینایی مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی را نیز شناسایی کرد.

تشخیص ویروس HIV

به تازگی پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک موفق به ساخت ابزاری شده اند که به گوشی های تلفن همراه متصل می شود و دارای محفظه ای از جنس پلاستیک است که نمونه خون شخص، درون آن قرار می گیرد.کاربر برای استفاده از دستگاه باید انگشت شست خود را روی آن فشار دهد. بر اثر این فشار، پوست دست بریده شده و قطره ای از خون وارد محفظه می شود. از طرف دیگر، محفظه حرکت می کند و مجموعه ای از معرف ها (شناساگر) که از قبل درون محفظه قرار گرفته اند، آزاد می شوند. این دستگاه توان الکتریکی مورد نیاز برای گردآوری و ارسال اطلاعات را از طریق ورودی صوتی گوشی همراه که به آن متصل شده، دریافت می کند. در حال حاضر از روش‌های سنتی برای تشخیص این نوع بیماری ها استفاده می شود و تجهیزات لازم برای این کار در حدود 18 هزار دلار قیمت دارد؛ در حالی که هزینه تولید تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص بیماری با استفاده از گوشی همراه در حدود 34 دلار است. با استفاده از این روش می توان علاوه بر بیماری ایدز، بیماری عفونی سیفلیس را نیز در مدت 15 دقیقه تشخیص داد.