تبیین علل روانشناختی تورم خسارت در شرکت های بیمه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)،برای مثال، یافته های بسیاری از پژوهش ها نشان می دهد بیمه گذارانی که تصور می کنند در مرحله صدور بیمه نامه با آنها منصفانه برخورد نشده است یا اینکه در خصوص مزایا یا دیگر جنبه های محصول از قبیل قیمت در مقایسه با رقبا، شرکت بیمه آنها را به اشتباه انداخته یا در طی دوره اعتبار قرارداد رفتار محترمانه و پاسخ گویی با انها نداشته یا خدمات با کیفیتی به آنها ارائه نکرده است، بیشتر تمایل به ادعای خسارت حتی برای خسارات جزئی دارند.
عدم صداقت ، به اشتباه انداختن بیمه گذار، غلو در مزایای بیمه نامه، همگی مواردی است که سطح روابط بیمه گر – بیمه گذار را از یک رابطه مبتنی بر اعتماد و اطمینان و رابطه ای که می تواند نیازهای سطح بالاتری از بیمه گذار چون حمایت اجتماعی ، انصاف و احترام را تامین کند، به یک رابطه صرفا معاملاتی برد- باخت تنزل می یابد و حسایت بیمه گذار را صرفا به جنبه های مادی قرارداد معطوف می سازد.
نکات کاربردی
رعایت انصاف و صلاح و صرفه بیمه گذار، بر قراری روابط مشاوره ای و همکاری با بیمه گذار، دادن اطلاعات صحیح در خصوص مزایای محصول در مرحله صدور، و رفتار همراه با احترام و پاسخ گویی در طی قرارداد، مسلما نگرش بیمه گذار در مورد نحوه استفاده از بیمه نامه، ادعای خسارت بیمه گذار و احتمالا گرایش به کتمان واقعیت یا تقلب را کاهش می دهد. بنابراین یکی از راههای کنترل خسارت در شرکت های بیمه، رفتار حرفه ای با بیمه گذار است.