علل گرانی تولید طلا در ایران چیست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، امروز متاسفانه به دلایل بسیار رقبای ما که آن زمان هیچ اطلاعاتی از این صنعت نداشتند و برای طلا و جواهر ایرانی به اصطلاح سر و دست می‌شکستند، جای ایران را در بازارهای بین‌المللی گرفته و به دلیل سوءمدیریت‌ها و نبود منابع مالی و فنی مناسب، نقش همسایگان دور و نزدیک ما در این بازارها بسیار پررنگ‌تر شده است.
در حال حاضر گردش مالی طلا و جواهر در کشور هزار میلیارد دلار بوده، ولی سهم ما از آن ناچیز است. باید تلاش‌ها به سمتی برود که به عنوان نخستین‌های صنعت طلا و جواهر در دنیا مطرح شویم. کشورهایی همانند ترکیه و تایلند که در دهه‌های پیش‌ گام‌هایی در زمینه صنعت طلا برداشتند، امروز بازار ایران را هدف قرار داده‌اند و متاسفانه بیشتر به سوی واردات طلا رفته‌ایم و تلاشی برای ایجاد ارتباط بین صنعت و حاکمیت نداشته‌ایم.
به گفته مسئولان و متولیان این امر، هزینه‌های متعددی مانند بیمه و عوارض مختلفی که از سوی شهرداری اخذ می‌شود و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و شیوه دریافت آن در مجموع شرایطی ایجاد کرده که تولید طلا در کشور گران تمام می‌شود. بر همین اساس عده‌ای به فکر واردات طلا افتاده و برخی هم سوءاستفاده کرده و این کار را به شیوه قاچاق انجام می‌دهند که در نهایت این موضوع هم تاثیرات خاص خود را روی فعالیت‌ صنف ما بر جای گذاشته و موجب می‌شود در عمل بازار طلا بی‌رونق شود. همچنین درباره مالیات بر ارزش افزوده لازم است در شیوه دریافت تغییراتی صورت گیرد تا صنایع بتوانند بار دیگر در شرایط بهبود قرار گیرند. البته می‌دانیم که قانون‌گذار در شرایط فعلی امکانی برای کاستن از این مالیات ندارد، اما امیدواریم که با بررسی‌های مجدد در مجلس و دولت شرایط بهتری در این حوزه حاکم شود، چراکه اکنون پرداخت این مالیات موجب شده است هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند.
 
پیشنهاد کاهش ۶ درصدی مالیات ارزش‌افزوده طلا به مجلس
در همین رابطه، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهادی در قالب لایحه دولت به مجلس خبر داد تا ارزش‌افزوده طلا و فلزات گرانبها از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش یابد.
محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به تعطیلی ۸ هزار واحد تولیدی طلا گفت: ۸ هزار واحد تولیدی طلا در کشور وجود ندارد و ممکن است این تعطیلی‌ها مربوط به صنوف جواهرسازی باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تعطیلی این واحدها ربطی به زمان کنونی ندارد، بیان داشت: به دلیل سخت‌گیری‌هایی که در زمان تحریم‌ها در ورود و خروج فلزات گرانبها انجام شد، مشکلاتی برای این صنوف پیش آمد، اما روز به ‌روز با مصوبات بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی مشکلات این بخش برطرف خواهد شد. نعمت‌زاده افزود: باید در این زمینه آزادسازی شود و یکی از موانع هم ارزش‌افزوده است. وی ادامه داد: براساس لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شده، پیشنهاد ما این است که ارزش افزوده در بخش طلا و جواهر و فلزات گرانبها از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدوارم این لایحه در مجلس به قانون تبدیل شود.
صنف طلا و جواهر یکی از صدها صنعت کشور است که به شرط بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و همچنین ایجاد قوانین مناسب می‌تواند ۳۵۰ هزار اشتغال ایجاد کند. در حالی که اکنون نیروهای شاغل در این بخش کمتر از ۵۰ هزار نفر بوده و طی این سال‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی این صنف کار خود را تعطیل کرده‌اند.
براساس آمار، در سال گذشته حجم صادرات طلای ایران حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است و اگر این وضعیت بیش از این طولانی شود، در حوزه‌های صادراتی، کشورهای دیگر جای ما را گرفته و جبران این وضعیت در آینده دشوار می‌شود. بر همین اساس مجلس و دولت باید در وضعیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده تجدید نظر کنند و اجازه ندهند که شرایط تولیدکنندگان داخلی از این دشوارتر شود.
 
مراکز توسعه صنعت طلا و جواهر پایگاه‌های صادراتی می‌شوند
محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران
طراحی مناسب، رعایت استانداردهای کیفی و بازاریابی مناسب، عوامل اصلی کسب بازارهای بیشتر و افزایش سهم ایران از بازار جهانی طلاست. از سوی دیگر ضرورت دارد که مراکزی برای توسعه صنعت طلا و جواهر در کشور ایجاد شود، چراکه امروزه به دلیل گسترش فضای فیزیکی شهرها و افزایش جمعیت، در هر نقطه‌ای می‌توان بازار منطقه‌ای به راه انداخت.
همچنین کشورهای همسایه و اطراف ایران خواستار تولیدات طلا و جواهر ایرانی‌اند و می‌توان با بهره‌گیری از فرصت‌ها به توسعه بیش از پیش بازار کشور اندیشید. پیش‌بینی می‌شود حضور بانک‌ها، صرافی‌ها، نمایندگی‌های شرکت‌های مختلف تجاری داخلی و خارجی و... در این مراکز بتواند آن را به پایگاهی برای گسترش و تعالی صنعت طلا و جواهر کشور و توسعه صادرات و واردات آنها تبدیل کند.
همچنین صنعت طلا به واسطه هزینه‌های کم و ارزش‌افزوده بالا می‌تواند نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی داشته باشد، اما طی سال‌های اخیر ورود محصولات ساخته‌شده از طلا از طریق قاچاق آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.
در حال حاضر ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است، اما هر شخصی که وارد کشور می‌شود، می‌تواند تا ۱۵۰ گرم طلای دست‌ساز برای مصرف شخصی وارد کند. برآوردها در 3 سال پیاپی با بررسی ویترین طلافروشی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور میانگین ۱۵ تا ۲۲ درصد مصنوعات داخل ویترین‌ها، به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است. پیگیری و اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در تولید و صادرات موثر است. در حال حاضر این قانون در دست اصلاح و تغییر است، اما بحث تغییر دولت و انتخابات وجود داشت و این دو باعث شدند تا قانون مالیات که قرار بود دو سال پیش مطرح شود، به تعلیق بیفتد. پرکاری مجلس باعث شد اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به تعلیق بیفتد، اما امیدواریم این قضیه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
 
پتانسیل‌ طراحی و تولید طلا و جواهر بالاست
عبادا... محمد ولی، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی
صنعت طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی صنعت مادر به شمار می‌رود و ایران با پتانسیل‌های بسیاری که در این حوزه دارد و با توجه به اینکه مشتریان آسیایی و اروپایی طلا و جواهر ایرانی زیاد است، می‌تواند به قدرت اول منطقه تبدیل شود. همچنین بعد از نفت می‌توان روی صادرات این صنعت به عنوان صادرات غیرنفتی حساب باز کرد، چراکه پتانسیل آن وجود دارد. پتانسیل‌ طراحی و تولید در کشور در این حوزه آنقدر بالاست که می‌توانیم در صورت برطرف شدن مشکلات و موانع یکی از سه کشور اصلی تولید‌کننده و صادرکننده مصنوعات طلا و جواهر و نقره در سطح جهان باشیم.
اما متاسفانه طی سال‌های گذشته این صنف دچار آسیب‌های بسیار شده و اکنون صادرات طلا به رقمی نزدیک به صفر رسیده است. در این میان دولت‌ها نقش زیادی در ایجاد بسترهای لازم برای توسعه و بهبود کیفیت صنایع دارند و صنعت طلا و جواهر به عنوان یکی از صنایع مادر تخصصی می‌تواند در صورت حمایت دولت نقش بسزایی در زمینه اشتغال، تولید، حفظ سرمایه و صادرات در کشور ایفا کند.
 به نوشته کسب و کار ،در حال حاضر کشورهای همسایه شمال غربی و حاشیه خلیج‌فارس بزرگ‌ترین تراکنش مالی را از محل صنعت طلا و جواهر دارند و چرخش عظیم مالی این صنعت موجب رشد و شکوفایی اقتصاد آنها و جذب مستقیم و غیر مستقیم افراد زیادی به کار شده است. تایلند ۲۶ میلیارد دلار و ترکیه حدود ۱۷ میلیارد دلار درآمد از طریق صادرات طلا و جواهر دارند. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا این آمادگی را دارد که فضای کسب‌وکار ایجاد کند و باید صنعت طلا و جواهر را گسترش داد، چراکه در نگاه مسئولان به این حوزه حمایتی دیده نمی‌شود. در زمینه قوانین ورود فناوری به این حوزه، یک‌سری محدودیت‌ها دامنگیر مجموعه شده که باید موانع را‌ برداریم تا در حوزه بازار رقابتی موفق باشیم.