حمایت صنعت بیمه از شهروندان زلزله زده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)به نقل از منا اینشورنس ریویو ؛در زلزله 5.7 ریشتری اخیر که 13 ماه می در استان خراسان شمالی و در شهر بجنورد روی داد، حدود 40 درصد از خانه های مسکونی ویران شدند.
"محمد فرید لطفی" معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران ایران، گفت: خسارت های ساختمان های آسیب دیده در 11 روستای زلزله زده اخیر توسط شرکت های بیمه تامین خواهد شد. به گفته او، در سال گذشته تمام ساکنان روستاهای این استان که در خطر وقوع حوادثی نظیر بلایای طبیعی بودند، تحت برنامه ای دولتی، تشویق به خرید بیمه نامه شدند.
همچنین طبق گزارش "فایننشال تریبون"، دولت ایران حدود 1.500 دلار به هر خانواده آسیب دیده پرداخت خواهد کرد. همچنین این افراد می تواند برای بازسازی خانه های خود، وام 7.500 دلاری با بازپرداخت 15 ساله دریافت کنند.
طبق گزارش های منتشر شده در این زمین لرزه 2 نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند.
در همین حال، وب سایت "اینشورنس آسیا نیوز" با انتشار گزارشی اعلام کرده، بیمه نامه های بیمه مسئولیت ثالث اتومبیل در سال گذشته بیشترین سود را برای شرکت های بیمه در ایران داشته است.
طبق این گزارش، این بخش از بیمه، رشدی 28.8 درصدی را با درآمدی بالغ بر 109.4 تریلیون ریال (2.9 میلیارد دلار) تجربه کرده است. در سال گذشته این مبلغ 39.5 درصد از کل حق بیمه را به خود اختصاص داده بود که درآمدی بالغ بر 89.74 تریلیون ریال عاید بازار بیمه کرد زیرا کل حق بیمه صنعت بیمه در ایران 227.2 تریلیون ریال بوده است.
بر اساس گزارش فایننشال تریبیون و بر اساس آمارهای بیمه مرکزی ایران کل رشد صنعت بیمه برای سال مالی گذشته در ایران که 20 ماه مارس 2017 به پایان رسید، در مقایسه با سال قبل از آن 22.5 درصد بوده است.
بیمه درمان و عمر در رتبه بعدی تولید حق بیمه بوده اند و مبلغ آنها به ترتیب 65.2 تریلیون ریال و 37.1 تریلیون ریال رسید که 23.5 درصد و 13.4 درصد از کل حق بیمه صنعت بیمه را به خود اختصاص داده اند. همچنین در بخش بیمه درمان، 55.3 تریلیون ریال بابت خسارت ها پرداخت شده است که در حدود 30.7 درصد از کل خسارت های پرداختی توسط بیمه گران محسوب می شود.
در سال منتهی به 20 مارس کل خسارت های پرداخت شده 180.2 تریلیون ریال بوده است که افزایش 24.8 درصدی را به صورت سال به سال نشان می دهد.
  به‌نوشته صنعت بیمه،بالاترین نسبت خسارت با رقمی بالغ بر 84.87 درصد به بیمه نامه های درمان تعلق دارد و بیمه حوادث راننده و بیمه اتومبیل شخصی به ترتیب با رقمی بالغ بر 71.98 درصد و 71.44 درصد، دومین و سومین نسبت خسارت بالا را در ایران به خود اختصاص داده اند. میانگین نسبت خسارت در بازار بیمه ایران 65 درصد بوده است که کمی بالاتر از سال گذشته مالی را نشان می دهد.
در ادامه این گزارش آمده است که حق بیمه عمر یک رشد 36.6 درصدی داشته که 37.1 تریلیون ریال حق بیمه تولید کرده است. این رقم 13.4 درصد از کل حق بیمه بازار بیمه ایران را شامل می شود.
بر اساس این آمار که در نشریه الکترونیکی تازه های بیمه به چاپ رسیده است، اعداد و ارقام نشان می دهد مجموع حق بیمه تولیدی بازار بیمه ایران در رشته اتومبیل (حوادث راننده، شخص ثالث و بدنه اتومبیل) 48.5 درصد از کل حق بیمه تولیدی است و 52.6 درصد از خسارت پرداختی بازار بیمه به این سه رشته تعلق دارد.
همچنین حدود 30.7 درصد از کل خسارت های پرداختی توسط بیمه گران به بیمه درمان تعلق دارد؛ سهم بالای بیمه شخص ثالث و درمان در پرتفوی شرکت های بیمه، خطری برای صنعت بیمه محسوب می شود.
در مجموع خسارت های پرداخت شده برای جبران زیان ناشی از بیمه شخص ثالث و درمان 74.1 درصد برآورد می شود و این نشان می دهد که خطر در کمین صنعت بیمه است.
نشریه «اینشورنس آسیا نیوز» در هنگ کنگ منتشر می شود و محصولات خبری خود را با تمرکز بر فعالیت صنعت بیمه آسیا ارائه می کند.