تکمیل پوشش بیمه بازنشستگی برای همه مردم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدتقی نوربخش در جلسه ای با حضور نمایندگان صندوق بین المللی پول و مدیران سازمان تأمین اجتماعی، گفت: بیمه و تأمین اجتماعی نوین در ایران دارای تاریخچه ای است که از سال ١٣٠٨ و زمان احداث راه آهن آغاز شده است.
 
 وی ادامه داد: صندوق بیمه ای که برای خدمت رسانی به کارگران راه آهن ایجاد شده بود تنها به پوشش بیمه درمان اختصاص داشت و در سال ١٣٣٢ بیمه اجتماعی با مزایای بازنشستگی و پرداخت مستمری آغاز به کار کرد. در نهایت در سال ١٣٥٤ قانون فعلی تأمین اجتماعی به تصویب رسید و سازمان تأمین اجتماعی شکل گرفت.
 
 دکتر نوربخش با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر کشور است و نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اظهار داشت: این سازمان بدون اتکا به بودجه عمومی و دریافت ردیف اعتباری از دولت و بر اساس اصول و مبانی بیمه گری به فعالیت می پردازد.
 
 مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری بازنشستگی و تأمین هزینه درمان را دو تعهد اصلی این سازمان در قبال جامعه تحت پوشش عنوان کرد و گفت: علاوه بر دو تعهد اصلی، ١٦ مزیت بیمه ای دیگر از قبیل بیمه بیکاری، کمک هزینه مرخصی زایمان، غرامت دستمزد ایام بیماری، وسایل کمک پزشکی و توان بخشی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن نیز به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ارائه می شود.
 
 نوربخش در ادامه به تشریح مکانیزم بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: این سازمان با مکانیزم مزایای تعریف شده (DB) فعالیت می کند و نرخ حق بیمه ای که برای استفاده از مزایای این سازمان پیش بینی شده، معدل ٣٠ درصد حقوق و دستمزد است که ٢٠ درصد آن توسط کارفرما، ٧ درصد توسط بیمه شده و ٣ درصد توسط دولت پرداخت می شود.
 
 وی افزود: در حال حاضر حدود ١٤ میلیون نفر بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند که همراه با اعضای خانواده به بیش از ٣٥ میلیون نفر می رسند و از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می کنند. همچنین ٣ میلیون نفر نیز مستمری بگیر هستند که به اعضای خانواده به حدود ٥ میلیون نفر می رسند و در مجموع نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.
 
 مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره حوزه درمان این سازمان نیز گفت: تأمین خدمات درمانی جامعه تحت پوشش سازمان به دو صورت انجام می شود. روش اول خرید خدمات درمانی از مراکز درمانی دولتی، دانشگاهی، خصوصی و عمومی است و روش دوم نیز ارائه خدمات درمانی به صورت مستقیم و از طریق مراکز درمانی ملکی سازمان است که در طول ٤٠سال فعالیت این سازمان ایجاد شده اند و ٨٠ بیمارستان و ٣٢٠ مرکز درمانی را شامل می شود.
 
  نوربخش با اشاره به بین النسلی بودن مکانیزم فعالیت سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور حفظ سرمایه بیمه شدگان این سازمان فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد که این فعالیت ها از طریق ٩ هلدینگ در مجموعه شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و ٣ هلدینگ خارج از شستا مدیریت می شود.
 
 وی ادامه داد: سیاست سازمان تأمین اجتماعی در حوزه اقتصادی خروج از بنگاه داری و وارد شدن به بازار سرمایه است.
 
 نوربخش با بیان اینکه بر اساس قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی تمامی صندوق های بازنشستگی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند، گفت: بر اساس این قانون سطح بندی نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مشخص شده و سطوح حمایتی، بیمه ای و امدادی تفکیک شده اند که سازمان تأمین اجتماعی عهده دار ارائه خدمات بیمه ای به جامعه تحت پوشش است.