بیمه زندگی آینده گرایی با رویکردی با کیفیت
با بیمه زندگی آینده خانواده خود را بیمه می‌کنیم، چون داستان عمر آدمی همواره داستان یک گذار واقعی به سرزمین‌های ناشناخته و نا معلوم و زمانهایی نیامده است که دائماً بیش از رسیدن زمان موعود صدای گامهایش در درون هر انسانی انعکاس می‌یابد و هر انسانی را نگران آینده خود و خانواده اش می‌سازد.
صدای گام روزهایی که دارند جلو می‌آیند و به او هشدار می‌دهند که زندگی را سرسری نگیرد و نگوید "این نیز می‌گذرد "، زیرا زندگی هر انسان متعهدی که پایبند خانواده است نیاز به پشتوانه دارد و ار آنجا که هیچ کسی خبر از آینده خویش ندارد بیمه عمر‌ می‌تواند بهترین توشه روزهای آتی اش باشد.
بیمه زندگی در سبد بیمه ای، شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارد، اما این ضریب در عرصه اقتصاد کلان وضع رضایت بخشی ندارد.
بیمه زندگی، اولویت نخست بیمه گرانی است که می‌خواهند ریسک‌های آینده را مدیریت کنند و راحتی زندگی و اطمینان به آینده خود و فرزندان و خانواده را افزایش دهند.
برخی صاحبنظران در صنعت بیمه معتقدند که خدمت درخشان در این حوزه را به بیمه عمر و زندگی اختصاص دهیم و دستاورد در این صنعت برای مردم و جامعه را هم باید بیمه عمر و زندگی بدانیم.
بیمه‌های عمر و زندگی در جوامع پیشرفته درای تنوع زیادی است و بیشترین سهم خدمات بیمه را تا ۶۰ درصد به خود اختصاص می‌دهد و ضریب نفوذ زیادی دارد.
متقاضیان بیمه عمر و زندگی کسانی هستند که به اندازه کافی نسبت به آینده خود و فرزندانشان ریسک‌پذیر و حساسند و برنامه‌ریزی بلند مدتی برای آینده دارند.
صاحب بیمه عمر در کمترین فاصله زمانی بین خرید بیمه عمر و حادثه احتمالی، حتی با پرداخت اولین قسط از حق بیمه، می‌تواند از سرمایه خود استفاده کند در حالی که در صورت پس‌انداز در بانک از چنین امتیازی برخودار نخواهد بود.
خوشبختانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم به اهمیت این خدمت درخشان پی برده است.
رئیس کل بیمه مرکزی از رشد ۲۸ درصدی بیمه عمر در سال جاری خبر داده است، اما هنوز با وضع ایده ال فاصله داریم.
عبدالناصر همتی با اشاره ظرفیت بالای بیمه عمر در کشور و با تاکید بر اهمیت بیمه عمر و نقش آن در رفاه و آتیه مردم گفته است: استراتژی ما باید به سمت تحول در سیاست گذاری، بازاریابی و سرمایه گذاری باشد.
وی افزود: سرمایه گذاری در صنعت بیمه به خصوص بیمه‌های عمر در تقسیم ریسک بسیار با اهمیت است و اگر به آن دقت نشود، پاشنه آشیلی برای این صنعت محسوب می‌شود. چرا که یک شرکت بیمه عمر علاوه بر کار فنی باید یک شرکت سرمایه گذاری بلند مدت خوب باشد.
همتی، افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و بازاریابی مناسب برای فرهنگسازی بیمه عمر در میان مردم را امری ضروری دانست و گفت: شرکت‌های بیمه باید به دنبال طرح‌های جدید بیمه عمر متناسب با همه اقشار جامعه و با هر درآمدی باشند تا بتوانند سطح وسیع تری از مردم را تحت پوشش قرار دهند.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از برنامه ریزی برای جدا سازی بیمه عمر از شرکت بیمه عمومی خبر داده است.
در کشورهای نوظهور ۵۵ درصد سهم بیمه را بیمه‌های زندگی تشکیل می‌دهد و سرانه بیمه عمر در کشور‌های پیشرفته ۱۹۰۰ دلار است. این در حالی است که کل سرانه حق بیمه سالانه در کشور ما ۱۰۰ دلار است و ۱۴ دلار آن به بیمه‌های عمر اختصاص دارد که نیاز به یک کار اساسی در رشته‌های بیمه عمر را نشان می‌دهد.
در بیمه عمر و پس انداز علاوه بر بهره‌ای که طی قرارداد بیمه‌ای که به بیمه‌گذاران پرداخت می‌شود، در صورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه از محل سرمایه به میزان ۷۵ درصد از سود حاصله (نسبت به میزان حق بیمه پرداختی) علاوه بر ۱۵ درصد به بیمه گذاران پرداخت می‌شود؛ در صورتی که در سیستم پس‌انداز بانک‌ها چنین جریانی وجود ندارد.
دولت‌ها نیز با تصویب قوانین و اطلاع رسانی به مردم تلاش می‌کنند با تبلیغات، برنامه‌ها و قوانین مختلف، هر فرد از سن ۵ سالگی به خرید این بیمه‌نامه‌ها تشویق شود.
به همین خاطر رشته بیمه عمر از مهم‌ترین انواع بیمه‌های اشخاص محسوب و به سه دسته کلی بیمه عمر تأمین خطر فوت، بیمه عمر به شرط حیات و بیمه عمر مختلط (پس انداز) تقسیم می‌شود.
بیمه عمر در واقع نوعی سرمایه گذاری است که افراد با پرداخت حق‌بیمه‌های اندک، برای خود پس‌انداز می‌کنند.
گاهی که والدین در کودکی اقدام به خرید این بیمه‌نامه نمایند بعد از ۲۰ سال به صورت اتوماتیک فرزند می‌تواند به صورت ماهانه یا سالانه از آن برداشت کند.
البته خود شرکت‌های بیمه نیز با آشنا کردن مردم با انواع بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی و تبیین مزایای آن، آموزش کارشناسان بیمه، تبلیغات و مکاتبات با سایر سازمان‌های مختلف می‌توانند ضریب نفوذ این بیمه را در سطح کشور گسترش دهند.
در بیمه عمر و پس‌انداز افراد با تنظیم الگوی مصرف خود سعی می‌کنند مبلغی را برای مقابله با حوادث آینده پس‌انداز کنند و در واقع نوعی برنامه‌ریزی هزینه‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی افراد حاکم خواهد شد.
با این پوشش بیمه‌ای امنیت خاطر برای افراد به وجود می‌آید و در صورت بروز حوادث با مشکلات و هزینه‌های زیادی مواجه نخواهند شد.
اما این خدمت بیمه متأسفانه در ایران جایگاه بالایی ندارد در حالی که در کشورهای پیشرفته و حتی ژاپن بیمه عمر و پس‌انداز ۷۵ درصد از رشته‌های بیمه‌ای را تشکیل می‌دهد این نوع بیمه تا چندی پیش در ایران فقط ۱۰ درصد از بیمه‌ها را شامل می‌شد که باید بیشتر شود.
مردم به دلیل کمبود اطلاعات و آشنایی با بیمه عمر و آثار مترتب بر آن، فقر تبلیغات برای شناساندن بیمه عمر به مردم، سطح پایین درآمد مردم و نبود امکان پس‌انداز از بیمه عمر استقال خوبی نمی‌کنند.
کارشناسان عمده‌ترین دلایل توسعه نیافتگی بیمه عمر را شامل عامل ساختاری، اقتصادی، رویکرد شرکت‌های بیمه، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل مربوط به دولت و سیاستگذاری می‌دانند.
خوشبختانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، افزایش ضریب نفوذ و توسعه بیمه‌های عمر را از محورهای اساسی فعالیت خود قرار داده است.
بیمه مرکزی می‌خواهد برای ترویج بیمه‌های عمر و بویژه بیمه‌های گروهی مشوق هایی را ارایه کند تا جذابیت لازم برای توجه به بیمه عمر فراهم شود و ایجاد شرکت‌های بیمه عمر تخصصی در دستور کار است.
در حال حاضر چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی بیمه‌های زندگی در ایران تداعی گر فوت و حادثه هستند در حالی که باید بیمه عمر در جهت زندگی هر چه بهتر طراحی شود.
اطلاع رسانی، حیات محور کردن خدمات؛ تاسیس شرکت‌های تخصصی بیمه‌های زندگی، تاسیس نمایندگی‌های تخصصی بیمه‌های زندگی، ایجاد بیمه‌های خرد بیمه‌های زندگی، ارائه امتیازاتی به خریداران بیمه‌های زندگی، تشدید در شرایط جذب نمایندگی بیمه‌های زندگی از طریق نظارت بیمه مرکزی، انتقال دانش بیمه‌ای به کشور، تاسیس صندوق‌های بیمه زندگی و راه‌اندازی تعاونی‌های فروش بیمه‌های زندگی بخشی از مواردی است که می‌تواند به گسترش نفوذ بیمه‌های عمر و زندگی کمک کند.
البته اگر بیمه‌های عمر و همچنین سایر رشته‌های بیمه‌ای با هدف پاسخگویی به نیاز مصرف کننده ارایه شود؛ رشد می‌کند و از ۱۰ درصد سهم بازار بیمه بیشتر خواهد شد.
سقف بیمه‌های عمر برای سرمایه گذاری باید جذابیت داشته باشد، چون در همه دنیا رقم سرمایه گذاری بیمه‌های عمر سقف ندارد و محدود نیست.
فرهنگ سازی در توسعه هرچیزی از مقدمات اولیه و بنیادی است، حال آنکه بحث بیمه
زندگی و ترویج ان در زندگی روزمره همه شهروندان ایرانی است و باید پیش از هر چیزی زمینه‌های اعتماد و نیازهای ندانسته را نسبت به آینده نشانش داد تا خاطرش برای همیشه جمع و نفسش مطمئن باشد.
کارشناسان صنعت بیمه معتقدند در جهانی که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم و هیچ کسی هم از آینده اش خبر ندارد، واقعاً بیمه عمر چه جایگاهی می‌تواند در آن داشته باشد؟ این سئوالی است که همه آحاد جامعه پاسخش را می‌دانند، اما در برابرش کوتاهی می‌کنند.
بی توجهی به بیمه عمر نه تن‌ها در آینده گریبانگیر بسیاری از شهروندانی می‌شود که هیچگاه اهمیت آن را جدی نگرفتند بلکه دردسرهایی را نیز به همراه خواهد داشت که دولت را نیز در گیر آن می‌سازد و دولت باید برای رفع آن هزینه بیشتری کند.
آموزش و پرورش، مراکز دانشگاهی و آموزش عالی، صدا وسیما، رسانه‌ها و مطبوعات و هر فضا و مکانی که بتواند توجه مردم بیشتری را به سوی خود جلب کند، باید به ترویج فرهنگ بیمه و توسعه صنعت بیمه به صورت فراگیر کمک کند.
خرید بیمه زندگی باید در صدر آمار بیمه قراربگیرد و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که خرید بیمه عمر یا زندگی در کنار دیگر مایحتاج روزمره در سبد خانوار قرار گیرد.
البته باید واژه بیمه زندگی؛ بیمه عمر را کنار بزند تا روح حاکم بر خدمات بیمه‌های زندگی هم پر نشاط و سازنده باشد و شعار هر ایرانی - حداقل بیمه زندگی تحقق یابد.