شیوه تعیین نمایندگان کارگری برای حضور در اجلاس ILO
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،احمد مشیریان ، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس مجمع عالی نمایندگان سراسر کشور مبنی بر سلب مسئولیت این مجمع در اجلاس سازمان جهانی کار گفت: طبق روال همیشگی، وزارت کار با ارسال نامه‌ای به سه تشکل رسمی کشور درخواست کرد تا نمایندگان خود را برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی کار در مقرر اروپایی سازمان ملل در سوئیس، معرفی کنند.
 
وی افزود: در همین راستا معاونت روابط کار، یکبار در تاریخ ۲۳ فروردین با ارسال نامه‌ای درخواست کرد تا هر یک از تشکل‌های رسمی، ۴ نفر را (یک نفر عضو اصلی و ۳ نفر مشاور) برای حضور در این اجلاس به وزارت کار معرفی کنند؛ اما بعد از ۳ روز یعنی در تاریخ ۲۶ فروردین ماه، با اصلاح نامه مذکور خطاب به هر سه تشکل مجدد اعلام شد تا ۲ نفر را برای این اجلاس معرفی کنند که از هر تشکل، یک نفر به عنوان عضو اصلی و یک نفر نیز به عنوان عضو علی البدل در اجلاس شرکت خواهد کرد؛ اما مجمع نمایندگان کارگران بدون توجه به نامه اصلاحی و به استناد به نامه نخست، ۳ نفر را معرفی کردند در حالی که باید دو نفر را معرفی می کردند.

 

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به دلیل عدم توجه مجمع به نامه اصلاحی، وزارت کار هم از بین افراد معرفی شده دو نفر را انتخاب کرد و برای دریافت ویزا به سفارت سوئیس معرفی شدند.

مشریان در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق سه تشکل کارگری مبنی بر «تعیین گردشی سرپرست گروه کارگران در اجلاس‌های بین المللی» و با توجه به اینکه سرپرستی گروه کارگران در اجلاس امسال سازمان جهانی کار، طبق نوبت بر عهده رئیس مجمع نمایندگان بود، چرا از رئیس این مجمع به عنوان سرپرست کارگران در این اجلاس دعوت به عمل نیامده است؟ گفت: سه تشکل یک توافق داخلی با یکدیگر امضا کردند که ما در جریان این توافق آنها نبودیم و طبق روال همیشه دو نفر را به عنوان نماینده برای حضور در جلاس پیش رو معرفی کردیم.

به گزارش مهر ،وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام غیرقانونی از سوی وزارت کار در فرآیند انتخاب و معرفی نمایندگان سه تشکل کارگری به اجلاس بین المللی سازمان جهانی کار صورت نگرفته است گفت: به دلیل اینکه حضور نمایندگان جامعه کارگری در اجلاس‌های بین‌المللی تبدیل به یک کرسی دائمی نشود، امسال نمایندگان هر سه تشکل را با ملاحظه تسلط به زبان انگلیسی و کسانیکه کمتر در اجلاس‌های بین المللی حضور داشتند، دعوت کردیم که برای هر سه تشکل این ملاحظه در نظر گرفته شده است.

از امروز در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس آغاز می‌شود که ایران نیز به عنوان یکی از ۱۸۷ کشور عضو سازمان جهانی کار در سه سطح دولتی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در اجلاس شرکت خواهد کرد.