وقتی وام تبدیل به ابزار سیاسی می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، بهاءالدین ‌هاشمی، اقتصاددان درباره این اعداد به «شهروند» می‌گوید: دربیشتر کشورهای دنیا، ٥-٤‌درصد افراد سپرده‌گذار از نظر حجم منابع مالی، درحدود ٥٠‌درصد منابع کل سیستم بانکی کشور را دراختیار دارند و ٥٠‌درصد دیگر ثروت نقدی کشور فوق دراختیار ٩٥‌درصد باقی ‌مانده است، اما داستان از چه قرار است؟
 
وی توضیح داد: این ٥-٤‌درصد اشخاص خاصی نیستند و شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های صنعتی عظیم کشور مثل ایران‌خودرو، سایپا، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و.. را شامل می‌شوند. تصور کنید ایران‌خودرو، با ٥٠‌هزار نفر کارمند مگر می‌تواند به اندازه یک راننده تاکسی تسهیلات بگیرد؟
 
این اقتصاددان گفت: درکشور ما برای ایجاد هرشغل دایمی و واقعی بین ١٠٠ تا ١٥٠‌میلیون تومان هزینه می‌شود. اگر این رقم را در ٥٠‌هزار کارمند ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که این تحلیل به هیچ‌عنوان تحلیل درستی نیست و برای برخی آقایان تبدیل به ابزار سیاسی شده است.
 
وی افزود: صنعت عظیمی که ٣-٢‌میلیون کارمند و کارگر دارد را مگر می‌تواند با یک معلم مقایسه کرد؟ هرگز نمی‌توان برای توزیع تسهیلات بانکی سرانه ارایه داد.  البته اگر رانت، فساد و استفاده نا‌بجا از وامی یا تسهیلاتی صورت می‌گیرد، تخلف نام دارد و باید درجای خود به آن رسیدگی شود اما این‌که این ٤ و ٩٦‌درصد را تبدیل به ابزار سیاسی کرده و این دولت را متهم کنیم، نه کارشناسی است، نه پایه‌ علمی دارد.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: درنظر داشته باشید که قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و این دولت و آن دولت ندارد. درکشورهایی که طبقات متوسط ‌درصد کمتری از جامعه را به خود اختصاص می‌دهند و توزیع درآمد بین اقشار منطقی نیست، احتمال شکل‌گیری این ضریب‌ها بالاتر می‌رود و این هیچ ارتباطی به مشکلات مردم برای وام‌گرفتن ندارد.  
 
ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی هم ادعای این نامزد درباره انحصار درپرداخت تسهیلات بانکی را رد کرد و آن را نادرست و سیاسی دانست.