برخورداری ۶۶۵ بنگاه صنعتی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، برپایه اطلاعات بانک مزبور، طی دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، با استفاده از منابع این صندوق برای 380 طرح صنعتی گشایش اعتبار ارزی معادل چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار انجام داده است.
پیشتر اعلام شد، بانک صنعت و معدن در سالهای فعالیت دولت یازدهم مبلغ 253 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کشور پرداخت کرد و بیش از 617 طرح صنعتی با بهره‏مندی بیش از 60 هزار و 34 میلیارد ریال تسهیلات این بانک به بهره‏برداری رسیده است.
همچنین تعداد اشتغال مستقیم ناشی از افتتاح طرح‏های یاد شده بالغ بر 24 هزار و 262 نفر ذکر شد که در مناطق مختلف به ویژه استان‏های محروم و کمتر توسعه یافته تاثیر چشمگیری در فعال‏سازی فضای کسب و کار داشت .
یادآور می شود: بانک صنعت و معدن از نخستین روزهای فعالیت صندوق توسعه ملی با این صندوق برای تامین منابع مالی همکاری داشته و طرح‏های صنعتی متعددی را با استفاده از منابع این صندوق تامین اعتبار کرده است.
صندوق توسعه ملی در سال 1389، براساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف استفاده از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری در طرحهای اقتصادی بخش خصوصی ایجاد شد .
صندوق مزبور، فعالیت عملیاتی خود را که شامل تخصیص منابع به طرحهای اقتصادی است از سال 1390 آغاز کرد و در این سال بیش از 2 میلیارد دلار از منابع صندوق برای طرحهای تولیدی اختصاص یافت .
سال 1391، صندوق توسعه ملی بیش از 18 میلیارد دلار از منابع خود را به طرحهای تولیدی و به شکل عمده به طرحهای بخش نفت و گاز اختصاص داد.
بر اساس برنامه پنجم توسعه، در سال اول این برنامه 20 درصد درآمد ناشی از صادرات نفت (نفت خام، گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی) باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود و هر سال سه درصد به آن اضافه شود و در پایان برنامه در مجموع 32 درصد از درآمد نفت وارد این صندوق شود.
علاوه بر درآمدهای نفتی ، درآمد حاصل از سود سپرده‌های صندوق نزد بانک مرکزی و واریزی بابت 50 درصد مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال 389 نیز از دیگر منابع پیش بینی شده برای صندوق توسعه ملی بود .
براساس این گزارش، بانک صنعت و معدن مبلغ 23 هزار و 643 میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی را برای یکهزار و 427 طرح صنعتی و 9 هزار و 65 میلیون دلار اعتبار اسنادی ارزی را برای 889 طرح صنعتی گشایش کرده است.
تسهیلات مصوب برای پرداخت به صنایع کشور در دوران دولت یازدهم به 667 هزار و 282 میلیارد ریال بالغ می‏شود که برای پرداخت به 12 هزار و 737 طرح صنعتی تخصیص یافت . به گزارش ایرنا، بانک صنعت و معدن تامین مالی در بخش های نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سیمان، کاشی و دارو سازی، طرح های زیربنایی نظیر قطار سریع السیر تهران – مشهد، تجهیز ،نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی در سه سال گذشته را انجام داده است .
پیش از این علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت ومعدن گفته بود: این بانک با وجود آنکه یک پنجاهم دیگر بانک ها جذب سپرده دارد، اما رتبه سوم از نظر عملکرد ( اعطای تسهیلات ) در بین نظام بانکی را دارد .
همچنین در چارچوب طرح رونق تولید که قرار بود 7500 واحد تولیدی از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برخوردار شوند، بعد به بیش از 23 هزار واحد رسید ، بانک صنعت ومعدن 12 درصد کل تسهیلات رونق تولید را تا نیمه بهمن 95 پرداخت کرد .