واقعیت رشدهایی که دیده نمی‌شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، برخی گزارش‌ها حکایت از بازگشت تعطیلی و رکودی در بخش صنعتی کشور دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری صنعتی تا پایان بهمن ماه سال گذشته رشد داشته است. طبق آمارهای رسمی منتشرشده تعداد جواز تاسیس واحد صنعتی از ١٥٢٦ واحد در دی ماه ٩٥ به ١٥٦٤ واحد رسیده است که حکایت از رشد ۲/۵ درصدی دارد. این آمار در مقایسه ١١ ماهه سال ٩٥ نسبت به ١١ ماهه سال ٩٤ رشد ٤/٤ درصدی را نشان می‌دهد.
 
به گزارش ایستانیوز به نقل از اعتماد ،  در بخش پروانه بهره‌برداری که شاخص اصلی برای رونق تولید صنعتی است، نیز این واحدها در بهمن ماه ٩٥ به ٥٣٧ واحد رسیده است. این در حالی است که در دی‌ماه ٩٥ به ٥١٧ واحد پروانه بهره‌برداری اعطا شده بود که نشان از رشد ۳/۹ درصدی در یک ماه دارد. این میزان در ١١ ماهه ٩٤ به ٤٥٤٦ واحد رسیده بود که در ١١ ماهه ٩٥ به ٤٩٩٠ واحد رسید که این میزان یعنی ۹/۸ درصد افزایش در میزان صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در کشور.
 
در عین حال این آمار در بخش سرمایه مجوزهای صنعتی صادره نیز نشان می‌دهد که سرمایه لازم برای جوازهای واحدهای صنعتی که در دی ماه ٩٥ به ٧١٢٥٣ میلیارد ریال رسیده بود به ٧٥٦٤٠ میلیارد ریال رسید که رشد ۶/۲ درصدی را ثبت کرده است. این اعداد و ارقام برای ١١ ماهه ٩٤ به عدد ۱۰۱۹۱۶۹/۷ میلیارد ریال رسیده بود که در ١١ ماهه ٩٥ به  ۱۱۵۷۶۰۳/۶میلیارد ریال رسیده که رشد ۱۳/۶ درصد را نشان می‌دهد که شاخص قابل توجهی برای شروع رونق اقتصادی و تولید است.
 
این سرمایه‌ها در بخش پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در دی ماه ٩٥ به ۲۴۹۹۴/۱میلیارد ریال رسیده بود که در بهمن ماه با کاهش ۴/۲ درصدی به ۲۳۹۴۸/۵ میلیارد دلار رسیده است. در مجموع در مقایسه ١١ ماهه سال ٩٤ و ٩٥ شاهد رشد ۴۹/۱ درصدی هستیم.
 
در همین حال از آنجایی که اشتغال پاشنه آشیل دولت‌هاست و رشدها در این بخش همیشه قابل توجه است آمارهای ١١ ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد نشان می‌دهد که اشتغال ایجادشده در بخش جواز تاسیس در بهمن ماه ٩٥ نسبت به ماه پیش از آن رشد ۷/۲ درصدی را نشان می‌دهد و مقایسه ١١ ماهه ٩٥ نسبت به ١١ ماهه ٩٤ رشد ٨/١ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که در بهمن ماه ٩٥، ٣٣٥٦٩ نفر رسیده است.
 
 این اشتغال‌زایی در مورد پروانه بهره‌برداری صنعتی نیز حاکی از رشد‌های ثبت شده است به گونه‌ای که مقایسه ١١ ماهه ٩٥ در مقایسه با ١١ ماهه ٩٤ حاکی از رشد ۱۴/۹ درصد است و نشان می‌دهد که در بهمن ماه ٩٥، ٨٩٢٩ نفردر واحدهایی که پروانه بهره‌برداری صنعتی گرفته‌اند مشغول به فعالیت شده‌اند.
 
در عین حال این آمارها در خصوص تعداد مجوزهای معدنی و پروانه‌های اکتشاف اعطا شده در ١١ ماهه سال ٩٥ در مقایسه با ١١ ماهه ٩٤ خبر از رشد ۱۳/۳ درصدی می‌دهد این پروانه‌های اکتشافی در بهمن ماه ٩٥ از ٦٤ مورد ثبت شده در دی ماه ٩٥ به ١٠٣ مورد رسیده است. همچنین در بخش گواهی کشف معدنی نیز در بهمن ماه ٩٥ به ٥٠ مورد رسید که نسبت به دی ماه ٩٥ رشد ۱۶/۳ درصدی را نشان می‌دهد. این اعداد البته در مجموع مقایسه ١١ ماهه ٩٥ و ٩٤ رشد منفی را ثبت می‌کند به گونه‌ای که مجموع گواهی‌های کشف شده در ١١ ماهه ٩٥ به ٥٠٧ مورد و در یازده ماهه ٩٤ به ٥٧٥ مورد رسیده است که منفی ۱۱/۸ درصد کاهش داشته است.
 
همچنین آمارهای موجود در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از نرخ رشد اقتصادی بخش‌های مختلف گروه کشاورزی، صنعت و خدمات حاکی از رشد قابل توجه این گروه‌ها در بازه زمانی سال‌های ٩٠ تا ٩ ماهه سال ٩٥ دارد.
 
به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی از ۳/۱ در سال ٩٠ به ۵/۷ در ٩ ماهه سال ٩٥ رسیده است، این نرخ برای بخش صنعت هم حاکی از رشدهای قابل توجه است به گونه‌ای که رشد مجموع گروه صنعت با رشدهای سال‌های ٩٠ تا ٩ ماهه ٩٥ به ۱۰/۵ رسیده است.
 
در این گروه بخش صنعت که سال ٩٠ را با رشد اقتصادی ۲/۹ به پایان رسانده بود در سال ٩١ با منفی ۱۰/۵ وارد سال ٩٢ شد تا با رشد این سال را با منفی ۱/۷ به پایان برساند و در نهایت در سال ٩٣ این بخش توانست رشد اقتصادی مثبت را ثبت کند و با رشد مثبت ۷/۶ وارد سال ٩٤ شد اما در نهایت در سال ٩٤ با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها اما آمارها حکایت از ثبت رشد منفی ۰/۳ را دارد. در نهایت آمار مرکز آمار اعلام می‌کند که بخش صنعت در ٩ ماهه ٩٥ رشد ۴/۶ را ثبت کرده است.
 
 این آمارها در بخش رشد تولید ناخالص داخلی برحسب فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که گروه بخش کشاورزی به قیمت‌های ثابت ٩٠ از ۳/۷ در سال ٩٠ به ۴/۲ در ٩ ماهه سال ٩٥ رسیده است. این رشد برای گروه نفت از منفی ۱/۵ سال ٩٠ در سال ٩١ به منهای ۳۶/۵ رسید. این رشد در سال ٩٢ با رشد قابل توجه به منهای ۵/۱ و در سال ٩٣ به ۴/۵، در سال ٩٤ به ۷/۲ و در نهایت در ٩ ماهه ٩٥ با رشد بیش از ٩ برابر به ۶۵/۴ رسیده است.
 
رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن که در سال ٩٠ رشد ۴/۸ را تجربه کرده بود با پشت‌سر گذاشتن دو سال متوالی رشد منفی در سال ٩٣ رشد ۵/۴ را تجربه کرد اما مجددا در سال ٩٤ با رشد منفی ۶/۱ مواجه شد. اما عملکرد ٩ ماهه سال ٩٥ رشد ۰/۳ را برای این بخش ثبت کرد.

 

11111

اشتغال