۱۵ هزار کولبر بیمه اجتماعی می‌شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،جبار احمدپور، افزود: طبق تفاهم نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری کردستان تمامی کولبران مرزی این استان که دارای مجوز هستند، بیمه اجتماعی می شوند.
 وی اضافه کرد: طبق این تفاهم نامه 50 درصد از میزان پرداختی بیمه کولبران مرزی توسط این صندوق و استانداری کردستان پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: قبل از امضای این تفاهم نامه نیز این صندوق در اقدامی ابتکاری بیمه کولبران مرزی در شهرستان بانه را شروع کرده بود و تاکنون 2 هزار نفر از آنها بیمه شده اند.
احمد پور با اشاره به اینکه 2برابر حق بیمه پرداختی هر فرد در قالب این صندوق توسط دولت پرداخت می شود اضافه کرد: حق بیمه پرداختی سالانه از سوی هر فرد از 2 میلیون و 100 هزار ریال تا چهار میلیون و 800 هزار ریال است که مبنای پرداخت این حق بیمه سطح درآمد متقاضی است که برای آن هشت سطح درآمد تعیین شده است.
وی اظهار کرد: سرپرستان خانوارهای روستایی می توانند با توجه به درآمد ماهیانه خود، در هشت سطح درآمدی به صورت خوداظهاری نسبت به عضویت در این صندوق اقدام کنند.
احمدپور افزود: انتخاب سطح درآمدی بالاتر به معنی دریافت حقوق مستمری بیشتر بوده و این مطلب یکی از ویژگی های منحصر بفرد این صندوق بیمه است.
 مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کردستان گفت: این صندوق تاکنون توانسته 50 هزار خانوار روستایی و عشایری استان را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد.
وی اضافه کرد: این تعداد بیمه شده این صندوق می توانند از خدمات بیمه اجتماعی شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و پرداخت مستمری به بازماندگان بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده 138 هزار خانوار واجد شرایط عضویت (سرپرستان خانوارهای بالای 18 سال) در این صندوق در کردستان ساکن هستند و ضریب تحت پوشش قرار گرفتن در کردستان 36 درصد است.
احمدپور گفت: سرپرستان خانوارها در روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت، کشاورزان ساکن در شهرها و رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت می توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.
به نوشته ایرنا،مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کردستان گفت: کارگزاران این بیمه در شهرستان های سنندج و قروه در بین شهرستان های استان پیشتاز بوده و تاکنون به ترتیب 10 و 6 هزار خانوار در این 2 شهرستان را تحت پوشش قرار داده اند.