شرایط بیمه اتباع خارجی فراهم می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،دکتر حسین جودکی در نشست با مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان در اهواز بیان کرد: براین اساس هرتبعه خارجی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی علاوه بر بحث هزینه درمان، از مزایای دیگر مانند حق بازنشستگی، پرداخت دیه و خسارات ناشی از کار و از کار افتادگی و غیره بهره مند خواهد شد.
وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات جدی به کار گیری خارج از ضوابط و اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی توسط کارفرمایان داخلی ، بحث صدمات و حوادث در حین فعالیت و کار است که منجر به محکومیت کارفرمایان در محاکم قضائی به واسطه شکایت اتباع خارجی متضرر می شود.
مدیر کل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی گفت: اکثر اتباع خارجی که بیش از 20 سال در کشورمان اقامت دارند و تاکنون نیز به کشورشان باز نگشته اند و سابقه کار دارند به علت بیمه نبودن ، مشمول هیچ گونه حقوقی نشده اند.
وی اضافه کرد: با توجه به مزایای زیر پوشش قرار گرفتن شاغلان و برای جلوگیری از ضرر و زیان دو طرفه کارفرما و کارکنان، با همکاری ادارات کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان ها، زمینه پوشش بیمه تأمین اجتماعی را برای این افراد گسترش خواهیم داد.
همچنین در ادامه این نشست مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان بیان کرد: با وجود گذشت بیش از سه دهه از حضور اتباع خارجی در ایران متأسفانه نتوانستیم نگاه اقتصادی و استفاده اقتصادی از اتباع خارجی را در جهت منافع ملی بطور کامل داشته باشیم.
حمید سیلاوی گفت: وجود اتباع خارجی در کشورمان فرصتی است تا با مشارکت آنان در تولید ملی و استفاده بهینه ازتوانمندی آنها در راستای منافع ملی گام برداریم وبرای تحقق شعار سال 1396 مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، برنامه ریزی و آینده نگری نمائیم و بر تولید ناخالص ملی بیفزائیم.
  به نوشته ایرنا،مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان افزود: باید حضور اتباع خارجی شامل پناهندگان و مهاجران، شاغلان در واحدهای تولیدی و صنعتی ،گردشگران و زائران و اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در کشورمان اقامت دارند،راتبدیل به فرصت کرده و در کنار رصد و کنترل فعالیتهایشان ، از آنان درراستای پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و عمرانی جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی افزود: تلاش ما براین است که اتباع خارجی مقیم استان سربار جامعه نباشند بلکه در حوزه اشتغال، تولید فعال باشند.
سیلاوی گفت: برای نخستین بار در طرح آمایش 11 اتباع خارجی، برای پناهندگان و مهاجران خارجی که در سطح استان اشتغال و فعالیت می کنند، کارت کار صادر شده و ضمن شناسایی کارفرمایان، اقدام به بیمه کردن آنان از طریق بیمه سلامت نموده ایم.
سیلاوی عنوان کرد: در برنامه بعدی برای ساماندهی اتباع خارجی مقیم خوزستان ضمن فعال نگه داشتن هیات فنی اشتغال اتباع خارجی و شناسنامه دار کردن اتباع خارجی شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی، برای این افراد پناهنده و مهاجر پروانه و کارت اشتغال صادر خواهد شد.
وی همچنین به فراهم کردن بستر و زمینه لازم برای امکان استفاده این افراداز پوشش بیمه تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این افراد درصورت تمایل می توانند دراین زمینه اقدام کنند.
در حال حاضر بیش از 32 هزار نفر اتباع خارجی پناهنده در استان خوزستان وجود دارد که بیش از 3 هزار از اتباع خارجی شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی تحت پوشش انواع بیمه های سلامت، تأمین اجتماعی و غیره هستند.