جدیدترین گزارش سازمان ملل از ضریب جینی ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از برنامه توسعه سازمان ملل، ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد، شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور را نشان می دهد.
 
ایران میان ۱۴۳ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۶۸ قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از ۷۵ کشور از جمله آمریکا، اندونزی، روسیه و ترکیه بوده است.
 
در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۸,۳ اعلام شده بود.
 
بر اساس این گزارش، اوکراین با ضرب جینی ۲۴,۱ کمترین نابرابری درآمدی را دارد و آفریقای جنوبی با ضریب جینی ۶۳.۴ ، بالاترین شکاف درآمدی را به خود اختصاص داده است.
 
در گزارش اخیر سازمان ملل، شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از ایران و یا تقریبا در سطح ایران است. در این میان آمریکا با ضریب جینی ۴۱,۱، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارد.
 
روسیه، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و چین برخی از کشورهای دیگری هستند که شکاف درآمدی آنها بیشتر از ایران است و برخی از کشورها همانند نروژ، آلمان، هلند، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و یونان شکاف درآمدی کمتری نسبت به ایران دارند.
 
به گزارش ایبنا ،سازمان ملل در این گزارش همچنین نمره ایران در شاخص نابرابری انسانی را که بر پایه آمار سال ۲۰۱۵ تهیه شده، ۳۱,۵ اعلام کرده است. میزان نابرابری در آموزش در ایران طی سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۷.۳ درصد و نابرابری در درآمد نیز ۴۶.۶ درصد برآورد شده است که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. متوسط نابرابری در امید به زندگی نیز طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰.۶ درصد اعلام شده است.